نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تکنولوژی های با راندمان بالا در خدمت کاهش گازهای گلخانه ای

افزایش بهره وری انرژی نه تنها منافع اقتصادی بسیار زیادی برای کشور دارد بلکه از آلودگی های زیست محیطی و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری می کند. با توجه به تعهدات ایران در اجلاس پاریس برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030، سرمایه گذاری گسترده در زمینه افزایش بهره وری انرژی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

مهندس سید حسین سجادی؛ مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: یکی از برنامه های مهم وزارت نیرو در راستای افزایش بهره وری انرژی، تجمیع کردن نیروگاه های گازی است که در حال حاضر 7000 مگاوات را در دستور کار داریم.

وی افزود: بحث سیستم های اندازه گیری هوشمند که سابا مجری آن است از دیگر اقداماتی است که در این زمینه نقش مهمی ایفا می کند. این کار زیرساخت لازم را برای مدیریت بار و مدیریت انرژی در کشور فراهم می کند. خوشبختانه این طرح مرحله ابتدایی و پایلوت را طی کرده و در مرحله توسعه انبوه قرار دارد.

سجادی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تعهداتی که کشور در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای پذیرفته است، در این زمینه چه اقداماتی از سوی وزارت نیرو انجام خواهد شد؟ اظهار کرد: یکی از راهکارهای عمده این است که روی تکنولوژی های با راندمان بالا متمرکز شویم. به هرحال کشور نیاز به توسعه صنعت نیروگاهی و دیگر صنایع وابسته دارد که این کار به افزایش گازهای گلخانه ای منجر می شود. اما برای جبران این مساله، طبیعتا بهترین گزینه استفاده از تکنولوژی های با راندمان بالاست که می تواند جایگزین تکنولوژی موجود شود و در نیروگاه های تازه تاسیس مورد استفاده قرار بگیرد. در این صورت، عمل به تعهدات بین المللی امکانپذیر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای کاهش تلفات در شبکه های توزیع برق، تصریح کرد: در حال حاضر میزان تلفات در شبکه های توزیع برق به 11.2 درصد است. طبیعتا برداشتن گام های اول برای کاهش تلفات بسیار راحت است اما هرچه جلوتر می رویم هزینه ها سنگین تر و پیشرفت کار هم سخت تر می شود. به نظر می رسد با انجام یک برنامه 5 ساله به مرز 8 درصد برسیم.

در حال حاضر میزان تلفات در شبکه های توزیع برق به 11.2 درصد است. طبیعتا برداشتن گام های اول برای کاهش تلفات بسیار راحت است اما هرچه جلوتر می رویم هزینه ها سنگین تر و پیشرفت کار هم سخت تر می شود

سجادی با بیان اینکه بخش عمده تلفات برق مربوط به وسایل الکتریکی مصرف کنندگان است، گفت: ما طرح های متعددی از جمله جایگزینی وسایل الکتریکی فرسوده را در دستور کار داریم که پایلوت کوچکی از آن در کشور اجرایی می شود. در این راستا می خواهیم با تعویض یخچال های فرسوده با یخچال های نو، تمرینی برای اجرای سازوکارهای لازم داشته باشیم. من فکر می کنم با مشاهده نتایج مثبت این طرح و نیز ارایه طرح کلانی که در نظر گرفتیم، یکی از راهکارها حذف وسایل پرمصرف کم بازده از سطح جامعه است.

وی افزود: طرح دیگر بحث روشنایی است. همیشه طرح های روشنایی طرح های خوبی بوده اند و بازگشت سرمایه خوبی داشته اند، ضمن اینکه بازده بالایی هم دارند. خوشبختانه در این زمینه هیات دولت در 27 فروردین امسال مصوبه ای در مورد ممنوعیت توزیع لامپ های رشته ای بالای 40 وات داشت. نکته بسیار مهم این مصوبه این است که دستگاه های دولتی حق استفاده از لامپ های رشته ای بالای 40 وات را ندارند. طبیعتا ذی حسابان دستگاه های اجرایی باید به این مصوبه توجه جدی داشته باشند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل