نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ضرورت داشتن اقیانوس‌های سالم برای سیاره‌‌ای سالم

در پیام بان کی مون آمده است: اقیانوس‌های سالم برای حفظ زندگی بر روی زمین ضرورت دارند. اقیانوس ها آب و هوا را تعدیل کرده و با در اختیار قرار دادن خدمات گسترده‌ای از جمله منابع طبیعی، مواد غذایی مغذی و ایجاد شغل، میلیاردها انسان را بهره مند می‌سازند. 
بر اساس این پیام، برای حفاظت از سلامت اقیانوس‌ها، لازم است درباره وضعیت کنونی آن‌ها بدانیم و تأثیر فعالیت‌های انسان و تغییرات اقلیمی بر آن‌ها را درک کنیم. دسامبر گذشته، مجمع عمومی پذیرای نخستین گزارش جهانی ارزیابی یکپارچه دریا، یک ارزیابی واقعا جهانی و علمی از وضعیت اقیانوس‌های دنیا، بود.
به گفته بان کی مون ، در حال حاضر می‌دانیم اگرچه اقیانوس‌ها به ظاهر بی‌پایان هستند، به ویژه همچنان ‌که با تهدید‌های ایجاد شده از سوی تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم می‌کنند، ظرفیت‌ محدودی برای مقاومت در برابر فعالیت‌های انسان دارند. به منظور کاهش فشارهای متعددی که اقیانوس‌های جهان با آن روبه ‌رو هستند و حفاظت از آن‌ها در برابر خطرات آتی که ممکن است آن­ها را فراتر از حدود ظرفیت تحمل خود براند، به اقدام فوری در مقیاس جهانی نیاز است. 
در ادامه پیام دبیر کل سازمان ملل متحد آمده است: سال گذشته، دولت‌های عضو با تصویب دستورکار مهم 2030 برای توسعه پایدار، بر نقش حیاتی اقیانوس‌های سالم و مولد در دستیابی به آرمان‌های توسعه پایدار تأکید کردند. همچنان ‌که به منظور اجرای موافقت‌نامه پاریس می ‌کوشیم، اقیانوس‌ های سالم همچنین نقشی اساسی در تعدیل و کاهش تغییرات اقلیمی ایفا می‌کنند. 
در پایان این پیام آمده است: در روز جهانی اقیانوس‌ها، اجازه دهید به حفظ اقیانوس‌ها و استفاده مسالمت‌آمیز، منصفانه، و پایدار از مواهب آن ‌ها برای نسل‌های آینده متعهد شویم. اقیانوس ‌های سالم برای داشتن سیاره‌ و آینده‌ای سالم برای همه ضروری هستند. 
هشتم ژوئن 2016 روز جهانی اقیانوس‌ها نام گذاری شده است

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل