عمدهترین مشکلات در رشد و توسعه گیاهان دارویی، بازاریابی محصولات آن است
علیحسین بیرانوند در گفتوگو با ایسنا، افزود: لرستان با وجود گسترش و پراکندگی گیاهان دارویی وحشی و فرآوردههای فرعی بسیار غنی گیاهی هنوز اقدام مؤثری جهت کشت آنها در اراضی زراعی به صورت اقتصادی انجام نشده و اگر هم به صورت موردی انجام شده توسط محققین در سطوح بسیار کم بوده است.
وی اظهار کرد: گیاهان دارویی به عنوان یکی از مواهب الهی است و چنانچه برنامه ریزی اصولی در شیوه تولید و بازاریابی آن صورت پذیرد، میتواند علاوه بر درمان بیماریها، سبب ایجاد اشتغال مولد، جلوگیری از تخریب جنگلها و مراتع و حفظ محیط زیست در واقع درمانگر دردهای اقتصادی کشور شود.
بیرانوند اضافه کرد: به نظر میرسد مشکل اصلی در حال حاضر تولید نبوده و مشکل را باید در بازاریابی این محصولات جستجو کرد.
وی بیان کرد: از عمدهترین مشکلات موجود بر سر راه رشد و توسعه گیاهان دارویی، بازاریابی محصولات آن است، بازاریابی صحیح سبب میشود تا محصولات براساس نیاز مصرفکنندگان تولید و به نحو بهداشتی و مورد پسند در اختیار آنان قرار گیرد.
عضو جامعه جنگلبانی ایران خاطرنشان کرد: ضروری است ﮐﻪ در زﻣﯿﻨﻪﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾـﯽ ﺗﺤﻘﯿﻘـﺎت ﺑـﻪ ﺻﻮرت ﻋﻠﻤﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد ﺗﺎ اﺑﻬﺎﻣﺎت و اﯾﺮادات ذﮐﺮ ﺷـﺪه از اﯾﻦﻗﺒﯿﻞ ﺑﺮﻃﺮف ﺷﺪه و اﺳﺘﻔﺎده از ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ از ﺣﺎﻟـﺖ ﺳﻨﺘﯽ و ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺗﺨﺼﺼﯽ و اﺳﺘﺎﻧﺪارد درآﯾﺪ.
بیرانوند گفت: ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ وﺿـﻌﯿﺖ ﺑﻬﺪاﺷـﺘﯽ و ﺑـﺴﺘﻪﺑﻨﺪی ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ ﻣﻮﺟﻮد در ﻋﻄﺎریﻫﺎ، ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮔﻮﻧﻪﻫـﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻣﯿﺰان ﻣﺼﺮف، ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه، ﮐﺎرﺑﺮد ﻫﺮ ﯾـﮏ از اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺻﻠﯽﺗـﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣـﻞ در ﺑـﺎزار ﮔﯿﺎﻫـﺎن داروﯾﯽ، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ راﻫﻨﻤﺎی ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰان و ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاران ﺻﻨﻌﺖ داروﯾﯽ ﮐـﺸﻮر ﺑﺎﺷـﺪ ﺗـﺎﺑـﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪرﯾـﺰی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻋﻠﻤﯽ ﺷﺎﻫﺪ اﺻﻼح ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺼﺮف ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ درﮐــﺸﻮر و اﺳـﺘﺎن ﻟﺮﺳـﺘﺎن ﺑﺎﺷـﯿﻢ
No tags for this post.