هجوم روباتها به مراکز خرید و تفریحی

دانشمندان بر روی نسل متفاوتی از روباتها کار می کنند که هدف اصلی آنها کمک به افرادی است که برای خرید به مراکز بزرگ خرید مراجعه می کنند.

هم اکنون یکی از این روباتها موسوم به K5 در یکی از مراکز خرید استنفورد واقع در کالیفرنیای آمریکا مشغول به کار است. این روبات که در واقع یک سیستم هوشمند امنیتی فوق پیشرفته است حدود 136 کیلوگرم وزن داشته و متشکل از انبوهی از حسگرهایی است که با تکیه بر عملکرد آنها می تواند گشت کاملی در محیط یک مرکز خرید بزرگ داشته باشد.

به عقیده کارشناسان، این روباتها در حال هجوم به مراکز خرید، هتلها و مراکز تفریحی هستند تا ضمن ارایه خدمات ارزان تر به افراد حاضر در محل لحظات آرامتر و به دور از تنشی را برای مردم به ارمغان آورند

روبات K5 این توانایی را دارد که فرآیند خرید روزانه از مراکز خرید را برای آنهایی که به آنجا مراجعه می کنند بی خطرتر از هر زمان دیگری کرده و با شناسایی رفتارهای غیرعادی و خطرناک مانع از بروز هر گونه حادثه شومی شود.

البته روبات K5 تنها یک مثال کوچک از انبوه روباتهای جدیدی است که به تدریج از کارخانجات خارج و روانه مراکز شلوغ و پرترددی نظیر فروشگاهها می شوند. به عقیده کارشناسان، این روباتها در حال هجوم به مراکز کوچک و بزرگ خرید، هتلها و مراکز تفریحی هستند تا ضمن ارایه خدمات مختلف به افراد حاضر در محل، آن هم با هزینه ای به مراتب کمتر از خدمات نیروهای انسانی، لحظات آرامتر و به دور از تنشی را برای مردم به ارمغان آورند.

روبات K5 و سایر نمونه های مشابه آن دارای قابلیتهایی نظیر مسیریابی و امکانات امنیتی هستند تا بدون آنکه خطری متوجه سایر افراد شده و یا خللی در رفت و آمد و فعالیتهای روزمره مردم ایجاد کنند، رفتار مستقلی از خود بروز داده و خدمات مورد نظرشان را ارایه نمایند.

کارشناسانی که بر روی این پروژه کار می کنند به دغدغه های موجود درباره بیکار شدن نیروهای خدماتی اشاره کرده و تأکید می کنند که به کارگیری این روباتها نه با هدف کنارگذاشتن نیروهای انسانی بلکه تقویت عملکرد آنها صورت می گیرد.

منبع:technologyreview

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا