نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فرصت‌دهی به نیروهای خلاق و فناور , لازمه موفقیت در اقتصاد دانش‌بنیان

دکتر غلامعلی منتظر در سفر دو روزه به استان خراسان‌ رضوی با حضور در جلسه شورای معاونین آموزش‌وپرورش استان ضمن اشاره به لزوم شناسایی مستعدان‌ برتر از سنین پایین، اجرایی‌ شدن طرح شهاب را یکی از اقدامات مثبت بنیاد ملی نخبگان دانست و گفت: شناسایی افراد صاحب استعدادبرتر از سنین کودکی و دوره دبستان سبب تسهیل مسیر و روند هدایت و حمایت از آنان و در نهایت رسیدن به نقطه اثرگذاری خواهد شد.

رشد باغچه‌ای؛ از ارکان اصلی طرح شهاب است

وی رویکرد رشد باغچه‌ای را از نقاط روشن طرح شهاب دانست و افزود: جدا شدن فرد مستعد برتر از اجتماع و پرورش او در محیطی قرنطینه، بازخوردهای شخصیتی و رفتاری بدی را در پی دارد. به همین دلیل یکی از اصول طرح شهاب، رشد فرد در همان محیط مدرسه و بین هم‌سن‌وسالان خودش است. نباید فراموش کرد که پایه‌ تمام موفقیت‌ها در نظام آموزش‌عالی در دوره مدرسه و در آموزش‌وپرورش است و اجرایی شدن طرح شهاب در دراز مدت قادر به حل بسیاری از مشکلات دانشگاه خواهد بود.

آموزش معلّمان، پیش‌نیاز موفقیت طرح شهاب است

منتظر آموزش معلّمان را یکی از مهمترین پایه‌های اجرای طرح شهاب عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: با توجه به اهمیت آشنایی معلمان به چگونگی اجرای طرح شهاب، بخش بسیاری از اعتبارات این طرح به آموزش معلّمان اختصاص داده شده است. از سوی دیگر طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده با دانشگاه فرهنگیان مقرر شده دانشجو-معلّمان این دانشگاه در طول مدت تحصیل خود به صورت آکادمیک با مفاهیم این برنامه آشنا شوند.

وی تصریح کرد: رکن دوم در طرح شهاب، آموزش خانواده‌ها در خصوص چگونگی آشنایی با اهداف طرح شهاب و برخورد با فرد مستعدبرتر است.

لزوم تعامل و همکاری دستگاه‌های درون‌استانی با طرح شهاب

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری با اشاره به لزوم تجهیز پژوهش‌سراها، این مراکز را هسته‌های مناسب برای فرایند هدایت در طرح شهاب برشمرد و گفت: تعامل با دیگر دستگاه‌ها و نهادها و استفاده از امکانات و ظرفیت‌های آنان از ملزومات حوزه نخبگانی است که در سند راهبردی کشور در امور نخبگان نیز به آن اشاره شده است.

منتظر با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 95-1394 مجموعا 96 منطقه-پایه و 380 هزار دانش‌آموز در طرح شهاب حضور داشتند، گفت: در اجرای این طرح در سال تحصیلی 96-1395، چهار ناحیه از شهر مشهد و دو شهر نیشابور و تربت حیدریه را تحت پوشش قرار خواهد داد.

جشنواره رویش خاوران باید با بهترین کیفیت برگزار شود

در ادامه این سفر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با حضور در بنیاد نخبگان استان خراسان‌رضوی در نشستی با رؤسای بنیادهای استانی پهنه خراسان (خراسان‌شمالی، رضوی و جنوبی)، به بررسی چگونگی برگزاری بهتر جشنواره «رویش خاوران» پرداختند.

در این دیدار، جواد سرگلزایی؛ رییس بنیاد نخبگان استان خراسان‌رضوی گزارشی از فعالیت‌های انجام شده برای برگزاری جشنواره رویش خاوران در روزهای 29 و 30 تیرماه ارائه کرد و گفت: تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه‌های اطلاع‌رسانی و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی خاصه استانداری و همچنین صداوسیما خراسان‌رضوی انجام شده است.

سرگلزایی «کارآفرینی فرهنگی، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان» را شعار جشنواره رویش عنوان کرد و افزود: زمینه‌ مناسبی برای همکاری و تعامل با دیگر نهادهای‌ علمی-تحقیقاتی و دستگاه‌های درون‌استانی مانند اداره‌کل آموزش‌وپرورش فراهم شده است.

اجتماع نخبگانی؛ طلایه‌دار توسعه و پیشرفت کشور است

در بخش دیگری از این سفر، منتظر در نشست با مديران پژوهشي، مراکز رشد و واحدهای فنّاور دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به پتانسیل بالای کشور در حوزه نیروی‌انسانی، گفت: در حال‌حاضر چهار میلیون و 800 هزار دانشجو و 70 هزار عضو هیات علمی در کشور وجود دارند. از سوی دیگر ایران جزو پنج کشور نخست دنیا در تربیت نیروی مهندسی است.

وی افزود: در این بین بنیاد ملی نخبگان در تلاش است طلایه‌داران رشد، پیشرفت و توسعه ملی را شناسایی و حمایت کند و از سوی دیگر زمینه‌ساز اثرگذاری آنان در جامعه تخصصی باشد. تسهیلات در نظر گرفته‌شده در ذیل آیین‌نامه‌ها نیز با همین هدف به افراد اعطا می‌شود.

نیروی‌انسانی متخصص؛ مهمترین رکن اقتصاد دانش‌بنیان است

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان، نیروی‌انسانی را مهمترین رکن اقتصاد دانش‌بنیان قلمداد کرد و افزود: فرصت‌دهی به نیروهای خلاق و فنّاور لازمه موفقیت در اقتصاد دانش‌بنیان است. به همین دلیل اولین و بزرگترین رسالت دانشگاه، تربیت نیروی‌انسانی متخصص و متعهد است.

منتظر در ادامه با مثبت ارزیابی‌کردن مفاد تفاهم‌نامه بنیاد ملی نخبگان با دانشگاه آزاد اسلامی، شناسایی دانشجویان‌برتر این دانشگاه و حمایت از آنان را از اهداف بنیاد ملی نخبگان برشمرد.

دانشگاه آزاد اسلامی نقش مهمی در تربیت‌نیروی‌انسانی متخصص دارد

وی با بیان اینکه حدود 50 درصد جمعیت دانشجویی کشور در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند، افزود: این دانشگاه در طول 35 سال فعالیت خود، خدمات ارزنده‌ای داشته است. دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد که می‌توان از آنها برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور استفاده کرد.

جایگاه و نقش ویژه شورای علمی در اجتماع نخبگانی

در این سفر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در نشست شورای علمی بنیاد نخبگان که با حضور رؤسای دانشگاه‌های فردوسی مشهد، علوم پزشکی مشهد، جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی، دانشگاه علوم‌اسلامی رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌رضوی و رییس اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، نیز شرکت کرد.

منتظر در این نشست با تشریح اهداف و سیاست‌های بنیاد ملی نخبگان، به تبیین جایگاه و نقش شورای علمی در پیشبرد اهداف تعیین‌شده در سند راهبردی کشور در امور نخبگان پرداخت.

نخبه‌گماری؛ رسالت اصلی بنیاد ملی نخبگان است

وی با اشاره به فرمایش مقام‌معظم رهبری مبنی بر سپردن مدیریت تحولات کشور به نخبگان حوزوی و دانشگاهی، «نخبه‌شناسی»، «نخبه‌پروری»، «نخبه‌گزینی» و «نخبه‌گماری» را مهمترین مأموریت بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد.

منتظر ادامه داد: برای نیل به اهداف تعیین‌شده، بنیاد ملی نخبگان آیین‌نامه‌های متعدد و متنوعی مانند شناسایی استعدادهای‌برتر دانشگاهی، برگزیدگان ادبی، هنری، قرآنی، دانشگاهی، سرآمدان دانشگاهی و حوزوی را تبیین کرده که شیوه‌نامه‌های آنها نیز تهیه و برای اجرایی‌شدن ابلاغ شده است.

لزوم شناسایی و حمایت از اجتماعات نخبگانی حوزه‌های علمیه

نشست با مدیر دفتر نخبگان حوزه علمیه خراسان‌ پایان بخش سفر معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان به مشهد مقدس بود، در این نشست، دکتر منتظر با اشاره به لزوم هم‌گرایی حوزه و دانشگاه، از تدوین و تصویب آیین‌نامه شناسایی و حمایت از برگزیدگان حوزوی در بنیاد ملی نخبگان خبر داد و گفت: شیوه‌نامه این آیین‌نامه نیز در دست تهیه است و بزودی با تصویب ریاست بنیاد ملی نخبگان، این آیین‌نامه در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین باقریه؛ مدیر دفتر نخبگان حوزه علمیه خراسان‌ به بیان اقدامات و فعالیت‌‎های انجام‌ شده در حوزه علمیه خراسان‌ برای شناسایی سرآمدان و مستعدان‌برتر حوزوی پرداخت و با اشاره به جایگاه و نقش کم‌بدیل حوزه علمیه خراسان در تربیت نیروهای سرآمد، افزود: این حوزه همواره یکی از مراکز شاخص در تربیت نیروی‌ انسانی متخصص و متعهد بوده و هست.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل