نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بومی‌ سازی میکرونیروگاه‌های آبی در کشور

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجری پروژه 'ساخت میکرونیروگاه‌های آبی' که با حمایت ستاد توسعه فناوری‌ انرژی‌های تجدیدپذیر این معاونت به اتمام رسیده است، در مورد این پروژه گفت: پیش از این میکرونیروگاه‌ها از کشورهای اروپایی وارد ایران می‌شد اما با تسهیلات ستاد، تحقیقات آزمایشگاهی در این خصوص صورت گرفت و دانش فنی ساخت میکرونیروگاه‌های آبی در کشور به دست آمد و این سیستم ها به صورت بومی در کشور ساخته شد. 
شهرام درخشان با بیان اینکه تاکنون بیش از 30 عدد از این میکرونیروگاه‌ها در کشور نصب شده اند، افزود: نصب میکرونیروگاه‌ها تابع دو عامل مهم آب و ارتفاع است به همین دلیل در مناطق کوهستانی کشورمان مانند گیلان، مازندران و برخی استان‌های غربی کشور، خراسان رضوی و شمالی، سمنان و شاهرود از آنجایی که مقدار آب مناسبی وجود دارد، امکان نصب و راه اندازی این میکرونیروگاه ها فراهم بود که این کار به خوبی انجام شد. 
وی اظهار کرد: در مناطقی که امکان دسترسی به برق شبکه‌ وجود ندارد و سوخت‌های فسیلی نیز مجوز استفاده ندارند، استفاده از این نیروگاه‌ها کاربرد دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه بیش از 50 درصد این واحدها در مراکز شیلات‌ که پرورش ماهی سردابی دارند، نصب شده است، افزود: از آنجایی که وجود برق در این مراکز به علت نیاز به سیستم هوادهی و روشنایی امری حیاتی است، استفاده از میکرونیروگاه‌ها به خصوص در مناطقی که امکان اتصال به شبکه سراسری برق وجود ندارد، ضروری است. 
وی خاطرنشان کرد: تاکنون برای این مراکز بیش از 450 کیلووات ظرفیت نصب شده وجود دارد که با میکرونیروگاه های نصب شده قبلی تا مرز یک مگاوات نیروگاه میکرو در کشور وجود دارد.
درخشان ادامه داد: در بحث تولید انرژی در نیروگاه‌ها یک تقسیم بندی وجود دارد که بر اساس ظرفیت تولید و نصب نیروگاه‌ها مقادیر کمتر از یک کیلووات 'پیکو'، کمتر از 100 کیلووات
'میکرو'، کمتر از هزار کیلو وات 'مینی'، کمتر از 10 هزار کیلووات نیروگاه کوچک و بالاتر از 100 مگاوات نیروگاه بزرگ تلقی می‌شود؛ بنابراین وقتی صحبت از میکرونیروگاه می‌شود منظور تولید توان الکتریکی کمتر از 100 کیلووات است. 
درخشان خاطر نشان کرد: این نیروگاه‌ها از دو بخش عمرانی شامل قسمت‌هایی همچون سد، مخزن، لوله‌های انتقال آب و فنداسیون و همچنین بخش الکترومکانیک شامل قسمت‌هایی همچون توربین، ژنراتور و سیستم توزیع تشکیل شده است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل