نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایجاد هسته انتقال فناوری پیشرفته در مناطق آزاد

فروزان زیادلو در بیست و پنجمین نشست روسای پارک های علم و فناوری در سراسر کشور اظهار داشت: ماموریت مناطق آزاد کشور بر اساس قانون تاسیس آنها، انتقال فناوری های پیشرفته است. همچنین سیاست های اقتصاد مقاومتی در ماده ۱۱ و قانون پنجم سیاست های کلی بر اساس مناطق آزاد تعیین شده که در راس آن انتقال فناوری است.

وی افزود: استراتژی های توسعه فناوری به گونه های مختلفی تقسیم شده که ارتباط مراکز رشد و علمی با جامعه محلی از مهمترین مقوله های توسعه فناوری به شمار می روند به همین دلیل ایجاد قطب های توسعه در مناطق آزاد در دستور کار است.

به گفته وی بر اساس سند راهبردی مناطق آزاد، انتقال فناوری های پیشرفته یکی از ماموریت های آن قلمداد شده است.

مشاور عالی و مدیر پروژه سند راهبردی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه قطب های توسعه علمی در این مناطق اکنون با جامعه محلی رابطه ای ندارند، گفت: لازم است که با توسعه مراکز علمی در مناطق آزاد، جامعه محلی بیشتر با آسیب های این مناطق درگیر شوند.

زیادلو ادامه داد: به همین دلیل برای رشد متعالی استراتژی جامعه محلی و روستایی مطرح شده تا بدین واسطه فناوری هایی که در جامعه محلی ریشه دارند، بتوانند در پارک های علم و فناوری توسعه یابند.

وی با بیان اینکه انتقال فناوری های پیشرفته در مناطق آزاد تنها یک ماموریت اداری نیستند، گفت: مناطق آزاد پایلوت توسعه کشور و راهکاری برای برون رفت از اقتصاد نفتی و غیر پویا به شمار می روند. به همین دلیل ما به پارک های علم و فناوری به عنوان یک ماموریت استراتژیک نگاه می کنیم.

مدیر پروژه سند راهبردی مناطق آزاد تجاری گفت: در واقع صادرات مبتنی بر مزیت های داخلی یکی از مناطق آزاد به شمار می رود که در حال حاضر هم ضروری است تا صنایع موجود حلقه های اتصال خود را با فناوری های پیشرفته گره بزنند.

زیادلو در خصوص برنامه ۵ ساله مناطق آزاد گفت: ما توانستیم در سال جاری سند راهبردی مناطق آزاد را تهیه و تدوین کرده و در چارچوب سند راهبردی، برنامه ۵ ساله این مناطق را تعیین کنیم.

به گفته وی: در این سند ۹ هسته‌ محوری در مناطق آزاد ایجاد خواهد شد که هسته انتقال فناوری پیشرفته مهمترین این هسته ها به شمار می روند.

زیادلو افزود: اکنون منطقه آزاد قشم که دارای پارک علم و فناوری است هسته انتقال فناوری دارد ولی این موضوع در هیچ یک از مناطق آزاد ایجاد نشده است.

به گزارش مهر، وی با بیان پیشنهادی اظهارکرد: باید برای ایجاد هسته های انتقال فناوری یک سند پژوهشی راهبردی برای مناطق آزاد در چارچوب انتقال فناوری پیشرفته تدوین شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل