غافلگیری آلمان و فرانسه از بارشهای سیل آسای عجیب

پاریس به عنوان یکی از دیدنی ترین کلانشهرهای جهان که همواره پذیرای گردشگران زیادی است در روزهای اخیر لحظات سختی را پشت سر گذاشته و شاهد جاری شدن سیل در بخشهای وسیعی بوده است. این مشکل تنها برای فرانسه نبوده و در آلمان نیز بارشهای سنگینی در روزهای گذشته صورت گرفته است تا آنجاکه هزاران تن مجبور به ترک خانه هایشان شده و چندین نفر نیز قربانی شده اند.

در پدیده «انسداد امگا» جریانهای هوایی موسوم به «جریان جت»  با چنان سرعت و قدرتی شروع به وزش کرده  اند که منطقه بزرگی از فشار پایین را بر فراز اروپای غربی ایجاد کرده اند

تنها یکی از مناطق پرخطر فرانسه در یک روز میزان بارشی داشته که می توان آن را معادل شش هفته بارش باران دانست. از آن گذشته رودخانه 777 کیلومتری «سن» این کشور نیز در یک روز تا 6 متر افزایش ارتفاع داشته است. اکنون این پرسش مطرح می شود که «داستان از چه قرار است؟»

پدیده ای موسوم به «انسداد امگا» (omega block) در پس چنین رویدادهایی نهفته است. در این فرآیند جریانهای هوایی موسوم به «جریان جت»  با چنان سرعت و قدرتی شروع به وزش کرده  اند که منطقه بزرگی از فشار پایین را بر فراز اروپای غربی ایجاد کرده اند.

با این حال هنوز نمی توان توضیح جامع تری در این خصوص ارایه کرد. در واقع تغییرات دمایی و جوی که در پی این رویداد به وقوع می پیوندد آنقدر سریع و شدید است که هنوز محققان نتوانسته اند با صراحت درباره آن صحبت کنند.

کارشناسان این سطح از بارشها در آلمان و فرانسه را غیرعادی عنوان کرده اند. اکنون پرسش دیگری مطرح می شود: آیا پای تغییرات جوی در میان است؟

نایجل آرنل از دانشگاه ردینگ بریتانیا می گوید: گرمتر شدن هوا می تواند عامل مهمی در انباشت آب بیشتر در هوا باشد که در پی آن می توان بارشهای شدید و جاری شدن سیلاب را نیز متصور شد. با این حال تغییر دادن کاربری زمینها نیز در جاری شدن سیلاب ها نقش مهمی ایفا می کنند.

منبع:newscientist
مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا