سری به موزه های ایران بزنید

 در حالی که به واسطه تاریخ چند هزارساله سرزمین مان و تنوع آب و هوایی و تعدد اقوامی که در ایران زندگی می کنند، موزه های ایران گنجینه های شگفت انگیز، زیبا، قیمتی و غرور آفرین هستند که تماشای شان احساس خوبی به بازدیدکننده ها می دهد .

در اینجا به سه موزه جالب پرداخته ایم که بازدید از آنها در ایام نوروز  را به شما پیشنهاد می دهیم.

موزه طبيعت و حيات وحش ايران

موزه دارآباد به عنوان یک موزه تاریخ طبیعی قصد دارد علاوه بر به نمایش گذاشتن نمونه ها که بیشتر جنبه تفریحی و سرگرمی دارد، بخش های آموزشی و تحقیقاتی خود را با تشکیل هیئت علمی در کلیه زمینه ها و تخصص های مرتبط با اهداف موزه گسترش داده و تقویت کند.

مهمترین وظیفه موزه های تاریخ طبیعی مطالعه و بررسی میراث طبیعی و انتقال این دانش از طریق آموزش و به نمایش گذاردن نمونه های قابل نگهداری در جهت افزایش دانش زیست محیطی مردم و تشویق به حفاظت از آنها است.

از دلایل پیدایش این مجموعه ها ، که در بر گیرنده نمونه های طبیعی هستند ، افزایش علاقه به تاریخ انسانی و طبیعی از جمله حیات وحش بوده است .حیات وحش به معنای تمام موجودات زنده از گیاهان ، جانوران ، باکتری ها و سایر موجودات ذره بینی که در محیط طبیعی خود زندگی می کنند.

کشور ما به علت وسعت زیاد ، چین خوردگی ها ، پستی و بلندی ها و شرایط اقلیمی خاص از زیستگاه های طبیعی با ارزش است که گونه های متنوع و بی نظیری از حیات وحش گیاهی و جانور را در دل خود جای داده است.این شرایط اقلیمی ویژه موجب شده است تا حدود 8000 گونه گیاهی ، حدود 1141 گونه جانوری در برگیرنده بیش از 517 گونه پرنده ، حدود 234 گونه خزنده ، 174 گونه ماهی ، 194 گونه پستانداران ، 22 گونه دوزیست و تعداد قابل توجهی از بی مهرگان در این محیط به زیست خود ادامه می دهند.هر چند توجه به این امر ضروری است  که از میان این گیاهان و جانوران تعدادی از گونه ها در معرض خطر انقراض قرار دارد .

این موزه در سال 1376به عضویت شورای بین المللی موزه ها ( ICOM) و کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN-CEC) در آمد و در همین سال به شبکه جهانی اینترنت نیز پیوست. 

موزه طبیعت و حیات وحش ایران در بخش های متعدد نمایشگر نمونه های زیستی متنوع ایران است و در سالن های آن پنج راسته پستانداران شامل خرگوشها، جوندگان، گوشتخواران، فردسمان، زوج سمان در 13خانواده در برگیرنده خرگوش، سنجاب، موش، سگ سانان، خرسها، راسو، کفتار، گربه سانان، اسب و الاغ، گوزن، گاوسانان، خوکها و فک ها بیش از 26 گونه از موجودات را به نمایش گذاشته است .

همچنین افزون بر 165 گونه پرنده از مجموع حدود 517 گونه پرنده شناسایی شده در ایران در سالن های موزه به نمایش در آمده است. از نمونه های قابل توجه و کمیابی که به مجموعه جانوری موزه اضافه شده پوست ببر منقرض شده ایران است.

 

موزه ارتباطات (پست و مخابرات)

شکل گيري اولين موزه پستي و مخابراتي کشور به حدود 72 سال قبل بر مي‌گردد. در سال 1311 (ه.ش) نخستين موزه پستي و تلگرافي با الگوبرداري از موزه‌هاي تخصصي اروپايي، تاسيس و در آن کليه اشياء، آلات و ادوات پستي و تلگرافي جمع آوري و نگهداري گرديد

محل اين موزه قسمتي از ساختمان وزارت پست و تلگراف (تلگرافخانه) واقع در ضلع جنوبي ميدان توپخانه سابق مقابل عمارت شهرداري قرار داشت که در حال حاضر تخريب گرديده است. بناي اداره پست (موزه ارتباطات فعلي) از ابنيه دوره پهلوي اول و بناهاي مهم منطقه باغ ملي به شمار مي‌آيد. اين بنا در خيابان امام خميني (ره) جنب سردر باغ ملي، در محوطه ميدان مشق واقع شده است. ساختمان سه طبقه و در سه قسمت شامل: بخش گمرکات امانات پستي در بال غربي، پست ايالتي در بال شرقي و سالن گيشه در بخش مرکزي تشکيل شده است. بخش گمرکات امانات پستي در بهمن ماه 1369 با زير بناي حدود 6000 متر مربع پس از احيا و بازسازي ساختمان به موزه پست تبديل گرديد و در سال 1378 به موزه پست و مخابرات تغيير نام داد.

در سال 1383 با توجه به تغيير نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به ارتباطات و فناوري اطلاعات نام موزه نيز به موزه ارتباطات (پست و مخابرات) تغيير نام يافت. وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات يکي از قديمي‌ترين وزراتخانه‌هاي کشور است و داراي تعداد زيادي ساختمانهاي قديمي است که به ثبت ميراث فرهنگي رسيده. طرح مرمت و بازسازي اين ابنيه‌هاي قديمي در هيئت امناي موزه‌هاي پست و مخابرات مطرح و به دنبال آن احيا شد و تبديل تعداد زيادي از آنها به موزه از جمله: ساختمان چاپارخانه ميبد يزد، ساختمان پست رشت، ساختمان قديمي پست چابهار، خانه مجتهدي هاي تبريز، کلاه فرنگي تهران و ساختمان منشي باشي شيراز در دستور کار قرار گرفت.

موزه ارتباطات (پست و مخابرات) در حال حاضر در بال شرقي (پست ايالتي سابق) مورد بهره برداري است و داراي غرفه‌هايی به نام های غرفه وزرا (تشريفات)،غرفه اشياء پستي، غرفه باسکولها و صندوقهاي پستي، کتابخانه موزه، سالن تمبرهاي داخلي و خارجي، سالن مخابرات است.

 

موزه ملی تاریخ علوم پزشکی

موزه ملی تاریخ علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران به منظور ارائه کامل و جامع پیشینه طب قدیم و نوین ایران در ابعاد ‏مختلف و معرفی جایگاه آن در جهان پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران با مشارکت ‏سازمان میراث فرهنگی کشور و فرهنگستان علوم پزشکی در تابستان سال 1380 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
این موزه با اهدافی مانند، تدوین تاریخ جامع علوم پزشکی، ایجاد مرکز جامع اطلاع رسانی تاریخ علوم پزشکی، شناسایی منابع مکتوب،‌ مؤسسات و ‏افراد پژوهشگر، آثار، ادوات، اسناد و نسخ خطی مربوط به تاریخ علوم پزشکی، برگزاری برنامه‌های بزرگداشت مفاخر تاریخ ‏علوم پزشکی و معرفی خدمات و آثار ایشان و در نهایت ایجاد ارتباط و همکاری با سایر مراکز تحقیقاتی در زمینه تاریخ ‏علوم پزشکی ایران در داخل و خارج از کشور افتتاح شده است. Hc بخش‌های مختلف نمایشگاه موزه ملی تاریخ علوم پزشکی عبارتند از:‌‏   بخش ابراز و ادوات پزشکی،  بخش دیرین انسان شناسی، بخش‌های اسناد و نسخ خطی، دواخانه نظامی، بخش چشم پزشکی، داروهای سنتی است  .همچنین از دیگر بخش‌های جنبی موزه میتوان به  کتابخانه تخصصی، مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، سالن‌های اجتماعات و کنفرانس این مجموعه نیز اشاره کرد. ‏

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا