نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بی میلی لاله های واژگون گلستان کوه به رویش

در حاشیه برگزاری همایش گرامیداشت محیط زیست که در تالار همایش های اداره کل راه و شهرسازی اصفهان به مناسبت 'روز جهانی محیط زیست' با حضور مدیران استانی و شهری برگزار شد، مردی از تبار طبیعت با قلبی گُر گرفته به رنگ لاله های سرخ دیارش و رگی از غیرت بجوش آمده اش، در حالی که دسته ای گل به بار ننشسته و موسیر و جوانه های سربازنکرده را در آغوش گرفته بود، به روی صحنه تالار همایش رفت. 
کیومرث خامه ای با بیان اینکه هم اکنون گلستان کوه خوانسار به تلی از خاک تبدیل شده است، گفت: من امروز به اینجا آمده ام تا مدیران شهری و استانی، صدایم را بشنوند. 
وی افزود: این منطقه و رشته کوه زاگرس میانی هم اکنون بدون حفاظت جدی و مدیریت، در معرض نابودی قرار دارد. 
این دوستدار طبیعت گفت: این مناطق دارای بی نظیرترین گون گز در جهان و مولد بی نظیرترین حشره با نام 'پسیل گز یا انگبین' و 60 نوع گیاه پیازدار دیگر است که می توان از آنها بعنوان سرمایه ملی یاد کرد. 
خامه ای هشدار داد: بدون اندیشیدن چاره برای حفاظت از آنها این سرمایه خدادادی از بین خواهد رفت. 
وی با ابراز نگرانی از اینکه، این محصولات طبیعی یا شخم زده شده یا سوزانده می شود و زمینش هم به زمین کشاورزی بدون درآمد چشمگیر تبدیل می شود، گفت: رویکرد مدیریت شهری و استانی ما داشتن محصولاتی است که مصرف آب را بدنبال دارد در حالی که استان اصفهان سال هاست با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می کند. 
وی ادعا کرد: درآمد حاصل از تجارت لاله های واژگون کشور هلند که از بذر لاله های واژگون کشور ما و همین گلستان کوه خوانسار به آن کشور منتقل شده است، با درآمد حاصل از نفت برابری می کند. 
این دوستدار طبیعت گفت: مسئولان منابع طبیعی استان، این منطقه را از یاد برده اند و توسعه ناهنجار شهری بیش از پیش به مشکلات این منطقه دامن زده است. 
خامه ای اضافه کرد: بارها از مسئولان خواهش کرده ایم که دام ها باید از ابتدای تیر به منطقه وارد شوند یعنی زمانی که گیاه بذردهی خود را بطور کامل انجام داده است، اما دام عشایر از پایان اردیبهشت وارد گلستان کوه و زاگرس میانی می شوند و از گیاهان قبل از بذر دهی تغذیه می کنند. 
وی ادامه داد: معضل بعدی ورود بدون برنامه ریزی، هماهنگی و راهنمایی گردشگران به منطقه است که نتیجه آن پاکوب کردن این بستر و بروز فجایع ناشی از آن است. 
خامه ای گفت: روزانه بیش از یکصد نفر بدون نظارت وارد منطقه شده و گیاهان آن را برای مصارف گوناگون و حتی صادرات آن می چینند و با خود می برند. 
وی خواستار توجه مسولان به این سرمایه نایاب ملی، همکاری ارگان های دولتی مرتبط و نهادهای مردمی برای نجات گلستان کوه قبل از ویرانی تمام عیار آن شد. 
گلستان‌کوه، کوهی در 15 کیلومتری خوانسار با ارتفاع سه هزارو631 متر از سطح دریا بخاطر لاله‌های واژگونش شهره عام و خاص است. 
گلستان کوه در 10 کیلومتری جنوب شهرستان خوانسار و 150 کیلومتری شمال غرب اصفهان، منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هواست که سراسر آن پوشیده از گون‌ گزنگبین، پیاز وحشی(موسیر) و انواع گل های زیباست و 70 گونه گیاهی دارد. 
دشت لاله‌های واژگون گلستان‌ کوه در دره باریکی در دامنه گلستان‌کوه واقع است. 
به گزارش ایرنا این دشت در فصل بهار مملو از گل های طبیعی بویژه لاله سرخگون است که به رنگ سرخ مایل به بنفش بوده و لاله هایش از روز چهلم تا شستم بعد از عید شکفته و در موقع وزش باد به رنگ سیر و روشن می‌شود. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل