نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

صدای قدیمی ترین ستاره ها در کهکشان راه شیری ضبط شد

این دستاورد محققان دانشگاه بیرمنگهام دیروز (دوشنبه) در ماهنامه Royal Astronomical Society منتشر شد.بر اساس این گزارش، پژوهشگران دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه بیرمنگهام از تشخیص نوسانات رزونانس صوتی ستاره ها در خوشه M4، یکی از قدیمی ترین خوشه های شناخته شده ستاره ها در کهکشان راه شیری که حدود 13 میلیارد سال سن دارد، خبر داده اند.

آنها با استفاده از داده های ماموریت کپلر/کا2 (Kepler/K2) سازمان فضایی آمریکا (ناسا) و با استفاده از روشی به نام اخترلرزه شناسی، نوسانات روزنانس ستاره ها را مطالعه کردند.
این نوسانات موجب تغییرات بسیار ناچیز و یا ایجاد پالس ها در روشنایی می شود و توسط اصواتی ایجاد می شوند که در داخل ستاره ها به دام افتاده اند.
با اندازه گیری اصوات در این' موسیقی ستاره ای' ، تشخیص جرم و سن هر یک از ستاره ها میسر می شود. این کشف زمینه استفاده از اخترلرزه شناسی را برای مطالعه تاریخ بسیار اولیه کهکشان راه شیری فراهم می سازد.
 به گزارش ایرنا از ساینس دیلی،دکتر آندریا میگلیو از دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه بیرمنگهام که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، با ابراز شگفتی از شنیدن صدای قدیمی ترین ستارگان، گفت: ستاره هایی که مورد مطالعه قرار دادیم، در واقع فسیل های زنده از زمان شکل گیری کهکشان راه شیری هستند و اکنون امیدواریم که بتوانیم از اسرار چگونگی تشکیل و تکامل کهکشان های مارپیچی، مانند کهکشان راه شیری پرده برداریم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل