نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ذخیره سازی خون بند ناف نیاز به فرهنگ سازی دارد

دکتر محسن نساج در گفت وگو با ایسنا، با تشریح اهمیت استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری ها، اظهار کرد: با پیشنهاد مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی، بنیانگذار پژوهشکده رویان و با موافقت مقام معظم رهبری در کنار رعایت اصول و اخلاق حرفه‌ای و اسلامی کار ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف به عنوان یکی از دستاوردهای جدید پزشکی در کشور انجام می‌شود.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد گیلان با بیان اینکه حمایت های مقام معظم رهبری از دانش سلول های بنیادی مسیر تحقیقات و توسعه این دانش در کشور را هموار کرده است، افزود: این حوزه در آینده نزدیک ثروت هنگفت انسانی در عرصه درمان را نصیب کشور می‌کند.

وی سلول‌های بنیادی را از سه منبع مغز استخوان، قلب و خون بند ناف قابل استحصال دانست و تصریح کرد: این محصول در درمان حداقل 70 نوع بیماری کاربرد اثربخش و موفقیت آمیز دارد.

دکتر نساج اضافه کرد: امکان مطابقت دادن نمونه خون بند ناف با نمونه‌های ژنتیکی موجود در بانک خون بندناف ایران در مدت زمان 30 ثانیه وجود دارد و امکان پیوند آن نیز حداکثر در مدت یک ماه در مراکز پیوندی کشور فراهم آورده شده است.

مسئول مرکز خون بند ناف جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه تاکنون 5 هزار نمونه خون بند ناف در مرکز ذخیره سازی عمومی و 65 هزار مورد نیز در مراکز ذخیره سازی خصوصی بانک خون بند ناف کشور جمع آوری شده است، ادامه داد: استان گیلان یکی از 25 استان کشور است که نمایندگی بانک خون بند ناف ایران را دارد.

وی با تصریح بر اینکه هیچ گونه چالش مذهبی یا اعتقادی برای انجام ذخیره سازی خون بند ناف یا سلول های بنیادی وجود نداشته است، گفت: همگان بر تاثیر فراوان سلول های بنیادی در درمان سریع بیماری ها واقف هستند. با این حال نیاز به فرهنگ سازی ذخیره سازی خون بند ناف در کشور وجود دارد.

دکتر نساج خاطرنشان کرد: خانواده‌هایی که به زودی صاحب اولاد می‌شوند باید پیش از زایمان با مراجعه به مراکز ذخیرسازی خون بند ناف اقدام به تشکیل پرونده کرده و آزمایشات لازم را انجام دهند تا در زمان زایمان کار ذخیره سازی خون بند ناف فرزندشان که زمانی بین 3 تا 5 دقیقه را شامل می‌شود به انجام برسد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه خون بند ناف تا 20 سال قابل ذخیره سازی و استفاده است، یادآور شد: استفاده از این خون در درمان بیماری ها تا 80 درصد توام با موفقیت بوده و بیماری هایی که منشا خونی دارند به راحتی از طریق این دانش پزشکی قابل درمان هستند لذا خانواده‌ها می‌بایست در ذخیره سازی خون بند ناف فرزندشان خود پیش قدم بوده و با آینده نگری اقدام به این کار نمایند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل