نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش قدرت رقابت پذیری با تکیه بر دانش و فناوری

گرچه در حال حاضر شرکت های دانش بنیان توان تاثیرگذاری چندانی در اقتصاد ملی ندارند، اما با برنامه های دولت در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی که یکی از رئوس آن، حمایت از صنایع دانش بنیان است، این شرکت ها روز به روز تقویت شده و نقش موثرتری در عرصه اولید ایفا خواهند کرد.

دکتر حبیب رستمی؛ رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: اصل اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، توسعه فناوری و دستیابی به اقتصاد دانش بنیان است و هیچ چیز غیر از این نمی تواند چنین اقتصادی را محقق کند. شما دو شرکت همجوار را در نظر بگیرید که یکی به صورت فناورانه فعالیت می کند و مثلا مشغول تولید داروهای نوترکیب است و دیگری به صورت سنتی فعالیت می کند. آن که به صورت سنتی تولید می کند، در بازارش مانده و کارش راکد است اما دیگری که کار نوآورانه می کند و صادرات دارد، در 3 شیفت مشغول فعالیت است و باز می گوید از بازار عقب هستم.

وی افزود: الان بدون دانش و فناوری نمی توان در دنیا رقابت کرد. اگر ما می خواهیم در آینده تولیدکننده باشیم هیچ راه دیگری جز رفتن به سمت فعالیت های دانش بنیان نداریم.

رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس  در پاسخ به این پرسش که هم اکنون شرکت های دانش بنیان که اغلب نوپا و کم بنیه هستند، می بایست با بنگاه های بزرگ اقتصادی رقابت کنند. آیا این موضوع به حذف این شرکت ها از بازار منتهی نمی شود؟ تصریح کرد: الان ممکن است تا حدودی این موضوع درست باشد اما این شرکت ها پایه ای هستند برای تشکیل شرکت های بزرگ. اتفاقی که می افتد این است که بعضی از این شرکت ها بزرگ می شوند و بعضی از این شرکت ها هم توسط شرکت های بزرگ خریداری می شوند. در حقیقت اینها اثرات خود را در بازار می گذارند.

رستمی ادامه داد: امکان اینکه یک شرکت دانش بنیان 3-4 نفره در سطح منطقه ای و ملی اثرگذار باشد، چندان زیاد نیست اما اگر این شرکت حمایت شود و حرکت رو به جلو داشته باشد، می تواند بسیار موثر باشد. چه بسا این اتفاق برای شرکت های دانش بنیان قدیمی تر افتاده است.

امکان اینکه یک شرکت دانش بنیان 3-4 نفره در سطح منطقه ای و ملی اثرگذار باشد، چندان زیاد نیست اما اگر این شرکت حمایت شود و حرکت رو به جلو داشته باشد، می تواند بسیار موثر باشد

وی با مثبت ارزیابی کردن اقدامات صورت گرفته در چند سال اخیر برای حمایت از شرکت های دانش بنیان، خاطرنشان کرد: نباید انتظار داشت کاری که حداکثر 5-6 سال است شروع شده و در یکی دو سال اخیر جدی تر به آن پرداخته شده، یکباره جواب بدهد. همانطور که روند علمی کشور از 20 سال پیش شروع شد و حالا ما به قله ای رسیده ایم که می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم، اینجا هم باید با صبر و حوصله و به روش علمی پیش برویم تا انشالله به نقطه مطلوب برسیم.

رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه ایجاد و گسترش شرکت های دانش بنیان چقدر می تواند در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی موثر باشد؟ گفت: یکی از راهکارهای اساسی برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی همین کار است. هزینه ایجاد شغل در شرکت های دانش بنیان بسیار پایین تر از ایجاد شغل در شرکت های غیر دانش بنیان است. یعنی در این شرکت ها با تسهیلات 35 تا 40 میلیون تومانی 2-3 نفر مشغول به کار می شوند. در حالی که این موضوع در سایر صنایع، غیر قابل تصور است. بنابراین می بایست روی این موضوع تمرکز شود تا به نتیجه برسد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل