نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قطب شمال سبز تر شده است

پژوهشگران ناسا در پی مطالعه تطبیقی تصاویر ماهواره ای قطب شمال که بازه زمانی برابر با  29 سال پیش تا کنون را در بر می گیرد؛ دریافتند که میزان مناطق سرسبز قطب شمال با افزایش زیادی رو به رو بوده است. بر اساس این گزارش مناطق قطبی در آمریکای شمالی دارای بیشترین حجم تغییر الگو و سبز شدن بوده و طی این بررسی ها، گونه های گیاهی مناطق آلاسکا و شمال کانادا به طور کامل مورد بررسی قرار گرفتند.

پدیده تغییرات آب و هوائی سبب تغییر چهره یک سوم سرزمین هایی شده است که با نام توندرا در قطب شمال وجود داشته و پوشش گیاهی این مناطق با افزایش زیادی رو به رو شده و اکوسیستم گرم تری بر این مناطق حکمفرما است.

پژوهشگران در این زمینه اعلام کردند که پدیده تغییرات آب و هوائی سبب تغییر چهره یک سوم سرزمین هایی شده است که با نام توندرا در قطب شمال وجود داشته و پوشش گیاهی این مناطق با افزایش زیادی رو به رو شده و اکوسیستم گرم تری بر این مناطق حکمفرما است.

گفتنی است در این مطالعات، 87 هزار عکس که توسط ماهواره لند ست از مناطق قطبی گرفته شده است نشان می دهد که مناطق غربی آلاسکا، استان کبک در کانادا و برخی مناطق همجوار با تغییر الگوی پوشش گیاهی رو به رو شده و در فاصله زمانی سال های 1984 تا 2012 سبز تر شده اند.

ماهواره لند ست یکی از پروژه های قدیمی ناسا محسوب می شود که ماموریت اصلی آن بررسی و نقشه برداری از سطح زمین و تهیه اطلاعات مداوم و طولانی مدت پوشش گیاهی سطح زمین است.

در همین زمینه جفری ماسک از اعضای این تیم تحقیقاتی و از کارمندان مرکز فضایی گودارد ناسا در گرین بلت مریلن اعلام کرد : داده های فوق نشان دهنده تاثیر تغییرات آب و هوائی بر پوشش گیاهی موجود در عرض های شمالی جغرافیائی است. دمای عمومی کره زمین طی دهه های اخیر گرم تر شده و این موضوع سبب طولانی تر شدن تابستان های قطبی شده است که این مساله به نوبه خود افزایش مدت زمان رشد گیاهان مناطق فوق الذکر را در پی داشته که این تغییر زمان رشد گیاهان نیز تاثیرات خاص خود را روی خاک منطقه می گذارد.

در این پژوهش ها همچنین مشخص شد میزان سبز شدن پوشش گیاهی مناطق فوق الذکر به طور متوسط با افزایشی 29 و 4 دهم درصدی رو به رو بوده و 2 و 9 دهم درصد از گونه های گیاهی این منطقه نیز در مدت زمان مورد مطالعه قرار گرفته شده، منقرض شده اند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله  سنجش از راه دور محیط زیست یا Remote Sensing of Environment journal  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل