نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ضرورت تحول و تغییر رفتار و اندیشه ها برای نجات محیط زیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در نشست تخصصی' محیط زیست، ورزش و مشارکت های اجتماعی' که به مناسبت روز جهانی محیط زیست و با همت وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، با استقبال از پیوند ورزش، هنر، محیط زیست و جوانان افزود: حرکت محیط زیست، حرکتی جمعی است و حتی اصل 50 قانون اساسی نیز بر همین مسئولیت و حرکت جمعی بر حفظ محیط زیست تاکید می کند. 
وی محیط زیست سالم را یکی از ارکان مهم و ضروری برای فعالیت و موفقیت در عرصه ورزش دانست و اظهار کرد: آب، خاک و هوای سالم نیاز ضروری برای فعالیت های ورزشی است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر نقش ورزش در پیشبرد اهداف محیط زیستی کشور، اضافه کرد: یکی از مهمترین مباحث چه در حوزه ورزش همگانی یا در ورزش قهرمانی، مباحثی است که با محیط زیست گره خورده است و پیوند محیط زیست با ورزش ابعاد مختلفی دارد.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به تاکید و توجه جهانی به مسئله حیات وحش تصریح کرد: تاثیر حیات وحش در چرخه زندگی و حیات انسان ها غیرقابل انکار است و از این رو نباید نقش آنها نادیده گرفته شود.
وی ادامه داد: چهره های شاخص و گروه های مرجع همچون هنرمندان و ورزشکاران می توانند کمک موثری در معرفی اهمیت محیط زیست و حیات وحش، همچنین معرفی گونه های زیستی در معرض خطر باشند تا به سرنوشتی مشابه سرنوشت ببر مازندران و شیر ایرانی دچار نشوند.
ابتکار با بیان اینکه نفوذ به لایه های ذهنی افراد برای تاثیرگذاری بر اندیشه و رفتار آنها و ایجاد آگاهی های عمومی و جریان سازی اجتماعی در توجه جامعه به حیات وحش بسیار مهم است، گفت: نمونه خوب این موضوع قرار گرفتن تصویر یوزپلنگ ایرانی روی پیراهن تیم ملی فوتبال همزمان با ماه های آغازین فعالیت دولت یازدهم به پیشنهاد دوستداران و فعالان عرصه محیط زیست بود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بازخوردهای ملی و بین المللی این اقدام، افزود: پس از قرار گرفتن تصویر یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی، موارد زیادی داشتیم که دامداران و کشاورزان اعلام کردند وقتی این تصویر را روی پیراهن تیم ملی دیده اند، به اهمیت این موجود ارزشمند پی برده اند و از تخریب زیستگاه و اذیت و آزار این حیوان ابراز ندامت کردند.
معاون رئیس جمهور یکی دیگر از اقدامات فرهنگی موثر در حوزه محیط زیست را برگزاری جشنواره بین المللی فیلم سبز پس از 10 سال خاموشی و با استقبال گسترده هنرمندان داخلی و خارجی دانست و ابراز امیدواری کرد: تداوم حرکت های فرهنگی و اجتماعی در دولت یازدهم با همراهی و مشارکت مردم، منجر به ایجاد آینده بهتر و سالم تر برای همگان شود. 
در این مراسم از نمایندگان استانی فعال وزارت ورزش و جوانان که در تشکیل دفتر محیط زیست یا انعقاد تفاهم با ادارات کل استانی سازمان حفاظت محیط زیست پیش‌ قدم بوده اند، تقدیر شد.
همچنین میترا حجار، سیروس الوند، سینا حجازی، پرستو صالحی و هانا کامکار به عنوان هنرمندان فعال در حوزه محیط زیست مورد تجلیل قرار گرفتند. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل