نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هدایت تولیدکنندگان گیاهان دارویی به سمت فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات

مهندس علی ابراهیمی ورکیانی که به عنوان سخنران ویژه در نخستین جشنواره گیاهان دارویی استان گلستان در محل پارک ملی گلستان سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه از 13 اقلیم آب و هوایی جهان، ایران 11 اقلیم را دارد، افزود: در نقشه جامع علمی کشور، اولویت نخست بحث گیاهان دارویی است.

وی با اشاره به کارگروه ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید در شهرستانها نیز این کارگروه تشکیل شود؛ چرا که یک تولیدکننده الزاما نمی‌تواند یک صادرکننده خوب هم باشد و کارگروه می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد.

وی با اشاره به وجود 2300 گونه گیاهان دارویی در ایران، تصریح کرد: از 2300 گونه گیاهی موجود در کشور تنها 200 گونه آن شناسایی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

مهندس ابراهیمی اضافه کرد: طب سنتی مکمل طب مدرن است. امروزه در ایران 20 دانشکده طب سنتی تاسیس شده است و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مرتبط با این موضوع توسعه پیدا کرده‌اند و در بعضی از استان‌ها علاوه بر دانشکده، کارگروه هم تشکیل شده است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از 495 شرکت در زمینه گیاهان دارویی تاکید کرد: باید تولیدکنندگان را از خام فروشی بر حذر داشت و به سمت فرآوری و صنایع تبدیلی این محصولات سوق داد. چرا که هم در مراکز علمی و هم در شرکت‌های دانش بنیان شاهد برگشت سریع سرمایه هستیم و این نشان می‌دهد که این کار سوددهی خوبی دارد.

مهندس ابراهیمی خاطر نشان کرد: ما تعداد زیادی بسته کارآفرینی در حوزه گیاهان دارویی تعریف کرده‌ایم که می‌تواند به اصلاح فضای کسب و کار منجر شود. حدود 134 شغل در حوزه گیاهان دارویی تعریف شده است که تا قبل از تشکیل این ستاد یک شغل هم تعریف نشده بود.

به گزارش ایسنا،وی در پایان بر حمایت همه جانبه دولت بویژه شخص دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور از بحث گیاهان دارویی و طب سنتی تاکید کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل