ریزجلبک‌ها، خوراک جدید ماهی‌های پرورشی می شوند

باتوجه به روند سریع افزایش جمعیت جهان، نیاز به تأمین منابع غذایی بیشتر، و در تلاش برای جبران کاهش ذخایر ماهیهای جهان، صنعت آبزی پروری (aquaculture) بسرعت در حال رشد و توسعه است.

در سال 1985 تنها 5 درصد ماهیهای خوراکی جهان توسط این صنعت تولید می شد که این سهم در سال 2000 به یک سوم کل ماهیهای خوراکی افزایش یافت. با رشد صنعت آبزی پروری، تقاضا برای موجودات دریایی بعنوان منبع اصلی خوراک ماهیهای پرورشی نیز افزایش می یابد.

در حال حاضر بیش از 80 درصد روغن و پودر ماهی جهان به عنوان خوراک ماهیان پرورشی مورد استفاده قرار می گیرد.

این خوراک از ماهیهای کوچک اقیانوسی استخراج می شود؛ بطورمثال، خوراک ماهیهای سالمون پرورشی از پروتئین و روغن ماهیهای اقیانوسی مانند شاه ماهی، ماهی کولی و ماهی خال مخالی است. ادامه این روند منجر به افزایش میزان صید این گونهها شده و در نهایت، منجر به نابودی ذخایر ماهیها در سراسر جهان می شود.

مطالعه اخیر محققان کالج دارتموث (آمریکا) نشان می دهد، ریزجلبکهای دریایی می توانند به طور کامل جایگزین روغن ماهی در خوراک تیلاپیاهای پرورشی شوند؛ درحال حاضر از روغن ماهی برای تغذیه تیلاپیا بعنوان دومین ماهی پرورشی در جهان استفاده می شود.

این یافته، یک دستاورد مهم در تلاش برای ایجاد خوراک پایدار و عاری از ماهی برای صنعت آبزی پروری محسوب می شود.

تحقیقات قبلی حاکی از موفقیت نسبی در جایگزین کردن روغن نباتی با روغن ماهی در خوراک گونههای مختلف ماهیهای پرورشی بود؛ اما بررسیها نشان می دهند که روغن گیاهی، کیفیت تغذیهای گوشت ماهی پرورشی را کاهش می دهد.

محققان بدنبال ترکیب ریز جلبکهای مختلف برای دستیابی به یک رژیم غذایی کاملا عاری از ماهی و در عین حال مغذی برای تیلاپیاهای پرورشی هستند.

برخلاف روغن نباتی، میزان اسیدهای چرب امگا 3 در ریزجبلکها بسیار بالا است که برای سیستم عصبی و قلبی- عروقی بدن انسان ضروری بوده و خاصیت ضد سرطانی دارد.

در این مطالعه، بچه ماهیهای تیلاپیا نیل که به طور طبیعی از ریزجلبکها به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود استفاده می کنند، مورد مطالعه قرار گرفتند.

ماهیهای تیلاپیا با پودر گونهای از ریزجلبک دریایی موسوم به Schizochytrium غنی از اسیدهای چرب امگا 3 تغذیه شدند. با جایگزین شدن این ریزجلبک در رژیم غذایی، وزن ماهیها بطور قابل توجهی در مقایسه با گروه کنترل (با رژیم غذایی حاوی روغن ماهی) افزایش پیدا کرد.

محتوای اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی ریزجلبک در بالاترین سطح خود قرار داشت؛ در عین حال، تغییر محسوسی در نرخ رشد و بقا در دو گروه تیلاپیا با رژیم غذایی متفاوت مشاهده نشد.

به گفته پالاب سارکر، نویسنده ارشد این مطالعه، ریزجلبک Schizochytrium یک گزینه تغذیهای با کیفیت برای جایگزین شدن به جای روغن ماهی برای ماهیهای تیلاپیا محسوب می شود.

محققان بدنبال ترکیب ریز جلبکهای مختلف برای دستیابی به یک رژیم غذایی کاملا عاری از ماهی و در عین حال مغذی برای تیلاپیاهای پرورشی هستند. مطالعه مشابهی نیز بر روی ماهیهای قزل آلای رنگین کمان آغاز شده است.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا