مرجان ها، تاریخچه زنده جنگ در جنوب چین

دانشمندان کانادایی به تازگی کشف کرده اند که مرجان ها به علت این که می توانند ماده های سمی موجود در محیط اطراف خود را به خود جذب کنند، حافظه تاریخی زنده ای برای جنگ هایی مانند جنگ تریاک در قرن نوزدهم و جنگ جهانی دوم به حساب می آیند.

تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه ترنت نشان از این دارد که حجم بالایی از این مواد توسط مرجان های موجود در دریاهای جنوبی کشور چین جذب شده است. به این ترتیب این مرجان ها تاریخچه این نبردها را در استخوان بندی خود جای داده اند.

در نخستین جنگ تریاک که بر سر تجارت بین انگلستان و چین درگرفت، کشتی جنگی ای به نام نمسیس از ناوگان دریایی انگلستان توانست تا یک کشتی بزگ چینی را با موشک منفجر کند. این امر موجب شد تا برای نخستین بار حجم بالایی از جیوه به واسطه غرق شدن باروت این کشتی به آب های منطقه وارد شود.

حال تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه ترنت نشان از این دارد که حجم بالایی از این مواد توسط مرجان های موجود در دریاهای جنوبی کشور چین جذب شده است. به این ترتیب این مرجان ها تاریخچه این نبردها را در استخوان بندی خود جای داده اند. دانشمندان با بررسی این مرجان ها دریافته اند که قدمت جیوه هایی که در آنها انباشته شده است به سال های 1800 تا 1830 میلادی باز می گردد.

این حجم جیوه در حقیقت به واسطه چندین رخداد بزرگ و جنگ در قرن های گذشته در این مرجان ها شکل گرفته است و هم اکنون وضعیت آن به حدی است ک میزان جیوه در مقایسه با ابتدای امر، 12 برابر بیشتر شده است. میزان مواد سمی به کار رفته در جنگ افزارهای فلزی در طول جنگ جهانی نیز در افزایش حجم این جیوه ها نقشی بزرگ را ایفا کرده است.

منبع: techtimes

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا