تمدید فعالیت رصدخانه پروازی سوفیا تا سال 2020

معمولا تصور ما از یک رصد خانه، یک بنای نسبتا بزرگ با تلسکوپی غول آسا است ولی سوفیا هیچ شباهتی با این تعریف ندارد. این رصدخانه ویژه بر روی یک هواپیمای غول پیکر بوئینگ 747 نصب شده است. در حقیقت یک تلسکوپ منحصر به فرد در این هواپیما تعبیه شده است که می تواند در زمان پرواز این هواپیما برای برداشت اطلاعات مورد نیاز منجمان فعالیت کند.

سازمان هوا و فضای آلمان و سازمان ناسا به این نتیجه رسیده اند که عملکرد سوفیا بسیار مطلوب بوده است و به همین دلیل نیز در توافقی دوجانبه، مدت زمان فعالیت این رصدخانه منحصر به فرد را تا سال 2020 میلادی تمدید کرده اند.

این رصدخانه تا به امروز در یکی از مهم ترین اکتشافات نجومی جهان نقشی بسیار پررنگ داشته است. در طول فرایند ارسال فضاپیمای افق نو به سوی سیاره کوتوله پلوتو، سوفیا به عنوان یکی از رابط های مهم بین این سفینه و زمین عمل کرده و نقشی انکار ناپذیر را در پشتیبانی از این پروژه ایفا کرده است.

حال سازمان هوا و فضای آلمان و سازمان ناسا به این نتیجه رسیده اند که عملکرد سوفیا بسیار مطلوب بوده است و به همین دلیل نیز در توافقی دوجانبه، مدت زمان فعالیت این رصدخانه منحصر به فرد را تا سال 2020 میلادی تمدید کرده اند. به این ترتیب این رصد خانه که تا به امروز بیش از 25 پرواز 10 ساعته را تجربه کرده است، چهار سال بیشتر از برنامه ریزی اولیه در آسمان ها به حرکت ادامه خواهد داد.

سوفیا دارای یک آینه مرکزی با قطر دو متر و 71 سانتی متری است و وزن آن برابر با 17 تن است. پروازهای مورد نیاز برای فعالیت این تلسکوپ در ارتفاع 12 هزار و 500 متری از سطح زمین انجام می شوند که دلیل انتخاب این ارتفاع، بالاتر بودن از سطح بخارهای آب موجود در جو زمین است.

منبع: engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا