پدر علم ژنتیک ایران درگذشت

بهنام رضا مخصوصی مدیر بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه با تایید این خبر به ایرنا گفت: پروفسور مولوی روز پنجشنبه هفته گذشته با سطح هوشیاری پایین در بیمارستان بستری شد .
وی اظهار کرد: بعد از انجام آزمایش های مختلف مشخص شد که نامبرده دچار سرطان پیشرفته پانکراس است که مجبور به عمل جراحی وی شدیم اما به علت سن بالا و انتشار سرطان در بدن، وی فوت کرد. 
پروفسور مولوی نخستین شخصی بود که علم ژنتیک را به ایران آورد و برای مدت سه سال این علم را رایگان در ایران تدریس و در مدت فعالیت خود سه مرکز ژنتیک در ایران راه‌اندازی کرد.
در هشتمین همایش چهره‌های ماندگار ایران که در 27 آبان ماه 1389 در تالار همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شد از پروفسور مولوی به‌ عنوان چهره ماندگار علم پزشکی ایران تجلیل شد.
پروفسور مولوی در سال 1300 شمسی در شهر تبریز متولد شد و چهار سال ابتدایی را در شهر تبریز گذراند ولی بقیه دوران دبستان، دبیرستان و دانشگاه را در تهران ادامه داد.
وی بعد از گذراندن دوره عمومی در دانشکده پزشکی برای مدت چهار سال عازم پاریس شد و به عنوان آسیستان خارجی، این مدت را در بیمارستان کودکان پاریس در بخش پروفسور لامی، استاد کودکان و ژنتیک گذراند.
پدر علم ژنتیک ایران در سال 1332 پس از بازگشت به تهران وارد کادر هیات علمی دانشگاه تهران شد و تدریس دروس پزشکی را آغاز کرد.
وی در سال 1962 از سوی سازمان بهداشت جهانی برای تکمیل دوران ژنتیک به دانمارک سفر کرد و در سال 1964 نیز از طرف WHO برای گذراندن دوره یک ماهه عازم امریکا شد که پس از آن از طرف سازمان بهداشت جهانی به عنوان کارشناس ژنتیک شناخته شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا