نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رونمایی از کتاب اهداف توسعه پایدار و شبکه توسعه پایدار

کتاب اهداف توسعه پایدار و شبکه توسعه پایدار در همایش ملی محیط زیست که به مناسبت هفته محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، رونمایی شد.
کتاب اهداف توسعه پایدار شامل ترجمه سند جهانی توسعه پایدار و سند ملی توسعه پایدار است، همچنین شبکه توسعه پایدار نیز اهداف آنرا در بر می گیرد.
مهناز مظاهری معاون پژوهش و آموزش سازمان حفاظت محیط زیست در این همایش گفت: ایران یکی از 88 کشور جهان است که از سال 2013 در پروسه مشورتی سازمان ملل برای دستور کار توسعه پایدار همکاری هایی را آغاز کرده است.
وی افزود: در همین راستا ایران 6 استان خود را به عنوان استان های محوری انتخاب و با حضور نماینده سایر استان ها جلساتی را برای بحث و بررسی پیرامون تعیین اهداف ملی توسعه پایدار در 15 سال آینده تشکیل داده است.
مظاهری ادامه داد: اعضای شرکت کننده در گروه های بحث شامل نمایندگان سازمان های مردم نهاد، دانشگاهیان، بخش دولتی، خصوصی و عمومی بوده اند.
وی افزود: ایران در سال 2015 یعنی قبل از پذیرش نهایی دستور کار 2030 برای توسعه پایدار، اقدام به برگزاری 8 جلسه جریان سازی در سازمان محیط زیست کرد که پیرو آن 4 جلسه داخلی با وزراتخانه های بهداشت درمان و آموزش پزشکی، کشور، صنعت معدن تجارت و راه و شهرسازی برگزار شد.
مظاهری گفت: تاکید بر درج اهداف توسعه پایدار در برنامه های ملی توسعه پایدار به ویژه در برنامه ششم، ضرورت رفع چالش ها و کمبودهای موجود همچون موانع آماری و بودجه ای برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار از جمله مباحث مطرح شده در این جلسات بود.
همچنین رضا مکنون نایب رییس کمیته ملی توسعه پایدار گفت: سال گذشته رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی نظام در خصوص محیط زیست را ابلاغ کردند که در آن بر رسیدن به توسعه پایدار تاکید شده است.
وی افزود: همچنین بر اساس تصمیم نشست پاریس مقررشد ایران تا سال 2030 حدود 4 درصد بدون شرط و 8 درصد مشروط به برداشتن تحریم ها ، انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد که اقداماتی در این زمینه در کشور آغاز شده است.
مکنون اظهار کرد: در سال 1995 کمیته توسعه پایدار با 18 کارگروه در ایران تشکیل شد که بر اساس آن هر وزارتخانه موظف به اجرای اقداماتی در این راستا بود.
در مهرماه سال 94 در اجلاس توسعه پایدار سازمان ملل سند دستور کار 2030 برای توسعه پایدار به تایید سران کشورها از جمله رییس جمهوری ایران رسید، پس از تصویب سند دستور کار 2030 در سازمان ملل، در جلسه کمیته راهبردی توسعه پایدار مورخ 12 آبان 94 که با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و ربیعی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی تشکیل شد، متولباد اصلی 17 هدف توسعه پایدار تعیین و تصویب شد و هر یک از متولیان اصلی وظیفه هماهنگی و همکاری با ذینفعان، ذی مدخلان و ذیربطان در هدف مورد نظر و گزارش دهی را بر عهده خواهد داشت. کمیته ملی توسعه پایدار نیز وظیفه هماهنگی و نظارت بر دستیابی اهداف را بر عهده دارد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل