نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قرار گرفتن در مسیر توسعه پایدار ضروری است

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در دیدار جفری ساکس مشاور مخصوص دبیرکل سازمان ملل در خصوص اهداف توسعه پایدار، ضمن یادآوری اینکه دبیرخانه کمیته ملی توسعه پایدار ایران در سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، افزود: با توجه به ماهیت فرابخشی اهداف توسعه پایدار، این کمیته با ایجاد هماهنگی بین دستگاهی در چارچوب تبیین اهداف توسعه پایدار فعالیت می کند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تهیه برنامه ملی محیط زیست و شناسایی برنامه های فرابخشی در چارچوب اهداف توسعه پایدار را از دیگر فعالیت ها و وظایف کمیته ملی توسعه پایدار ایران اعلام کرد و گفت: حرکت ها و اقدامات خوبی به ویژه در حوزه هایی همچون اقتصاد سبز و اقتصاد کم کربن، همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سایر چالش های محیط زیست ایران شکل گرفته است.
وی ضمن تاکید بر اهمیت دستیابی به اهداف توسعه پایدار جهانی برای ایران، اظهار کرد: انتظار ایران از جامعه جهانی، همراهی و همکاری برای دستیابی به این اهداف است.
ابتکار با اشاره به سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست ابلاغ شده توسط رهبر معظم انقلاب، گفت: این سیاست ها نشان دهنده عزم ایران برای حرکت در مسیر توسعه پایدار است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در همین راستا تلاش شده تا از ظرفیت علمی و دانشگاهی کشور نیز بهره گرفته شود و حتی تلاش شده با امضای تفاهم نامه هایی، مسیر پیوستن آنها به شبکه ملی توسعه پایدار تسهیل شود.
معاون رئیس جمهوری، شرکت های بخش خصوصی (NGO) را از دیگر ارکان این شبکه دانست و ادامه داد: تاسیس صندوق ملی محیط زیست گامی مهم در راستای تسهیل برنامه های محیط زیستی و سرمایه گذاری های پایدار محیط زیستی است.
وی به نقش تحریم ها بر تشدید بحران های محیط زیستی در ایران اشاره کرد و گفت: به دنبال وضع تحریم های ناعادلانه جهانی علیه ایران، کمک های مالی به پروژه های محیط زیستی بلوکه و مسکوت ماند و در حال حاضر پروژه ای با کمک تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) در ایران انجام نمی شود.
ابتکار ضمن یادآوری فعالیت مراکز منطقه ای مختلف همچون رامسر، بازل، موسسه علم و فناوری محیط زیست اکو به میزبانی ایران، خاطرنشان کرد: ایران تلاش می کند تا به عنوان مرکز فعالیت های محیط زیستی منطقه باشد و در همین راستا قطعنامه های بین المللی در حوزه گرد و غبار به تصویب رسانده است. 

** ایجاد مرکز منطقه ای اجرایی شدن اهداف توسعه پایدار به میزبانی ایران
جفری ساکس مشاور مخصوص دبیرکل سازمان ملل در خصوص اهداف توسعه پایدار خاطر نشان کرد: دستیابی به اهداف توسعه پایدار برای تمام کشورهای جهان امری ضروری است.
وی با اشاره به شبکه جهانی توسعه پایدار و فعالیت های آن، اظهار کرد: اکنون حدود 100 دانشگاه بین المللی به این شبکه لینک شده اند و با اجرای پروژه های مطالعاتی و اجرایی در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار از اجرایی شدن این اهداف حمایت می کنند.
مشاور مخصوص دبیرکل سازمان ملل در خصوص اهداف توسعه پایدار با اشاره به برخی چالش های محیط زیستی ایران، گفت: این چالش ها بسیار بزرگ است اما باید برای رفع آن راه حل های درستی را درپیش گرفت.
مدیر شبکه توسعه پایدار سازمان ملل با یادآوری این موضوع که بسیاری از کشورهای دنیا برنامه ملی استراتژیک خود برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تا سال 2050 را تدوین کرده اند، گفت: بی شک رسیدن به این اهداف نیازمند ابزارهای مختلف حقوقی، سیاسی و علمی است و البته در خصوص ایران رفع کامل تحریم ها و انتقال کامل فناوری های نوین از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی پیشنهاد داد: مرکز منطقه ای اجرایی شدن اهداف جهانی توسعه پایدار (SDGS) به میزبانی ایران ایجاد شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل