برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش تبخیر و تلفات آب

رضا سرافرازی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به برنامه های معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش تبخیر و تلفات آب در بخش کشاورزی، اظهار کرد: اکثر کشورهایی که در زمینه انتقال آب با کانال های روباز و شبکه های 3 و 4 که اغلب کانال های بتنی هستند، کار کردند و سابقه بیشتری نسبت به کشور ما دارند، به این نتیجه رسیده اند که انتقال آب با لوله مزایای بیشتری دارد. ما هم در وزارت جهاد کشاورزی چندین سال است که پیگیر این موضوع هستیم تا میزان تبخیر در مسیر انتقال و حتی در سطح مزارع را کاهش دهیم.

مدیرکل امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: بهترین راه برای جلوگیری از تبخیر، انتقال آب داخل لوله به صورت ثقلی است و تا جایی که شیب زمین اجازه می دهد، می بایست این کار را دنبال کرد. این امر با توجه به شدت بسیار زیاد تابش خورشید در اکثر مناطق کشور، تا حد زیادی به استفاده بهینه از منابع آب و کاهش تلفات آن کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گرایش به انتقال آب به وسیله لوله، در داخل کشور رونق گرفته و نسبت به سنوات گذشته بسیار چشمگیر است. تنها مشکلی که در این ارتباط وجود دارد، بحث اعتباری است که اگر این مشکل حل شود، متقاضیان زیادی در همه استان های کشور وجود دارد.

سرافرازی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه هایی برای کاهش تبخیر آب از سطح مزارع دارید؟ گفت: برای کاهش تبخیر از سطح مزرعه، راهکارهای زیادی وجود دارد. یکی از مهم ترین این راهکارها در مناطقی که شرایط آب و خاک مهیا باشد، استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار است. حتی در بعضی از کشت ها مثل پسته که تحقیقات جواب داده است، گرایش به آبیاری زیرقشری وجود دارد. در این روش، لوله های آبده در زیر زمین دفن می شوند، بنابراین میزان تبخیر آب به حداقل ممکن کاهش می یابد. در مورد بقیه کشت ها هم مشغول تحقیق هستیم و هرجا که این روش آبیاری جواب بدهد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین در زمینه تسهیلات آبیاری تحت فشار، توجه ویژه ای به آبیاری زیرقشری شده که تسهیلات بیشتری به این روش اختصاص یابد.

در بعضی از کشت ها مثل پسته که تحقیقات جواب داده است، گرایش به آبیاری زیرقشری وجود دارد. در این روش، لوله های آبده در زیر زمین دفن می شوند، بنابراین میزان تبخیر آب به حداقل ممکن کاهش می یابد

وی ادامه داد: از دیگر برنامه های ما برای کاهش تبخیر آب از سطح مزارع، کشت زیر پلاستیک است. در استان هایی که کشت صیفی جات مرسوم است و معمولا استان هایی هستند که میزان تبخیر بالا و منابع محدود آبی دارند، کشت زیر پلاستیک و تونل های پلاستیکی رواج یافته است. علاوه بر این توجه ویژه ای هم به بحث گلخانه ها داشتیم که کشت بسیاری از این صیفی جات به داخل گلخانه ها منتقل شود. به نظر می رسد در بحث گلخانه ها می بایست به بازاریابی و صادرات محصول عنایت بیشتری صورت بگیرد تا بهره بردار با قوت قلب بیشتر به این عرصه ورود پیدا کند.

مدیرکل امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی  تصریح کرد: در مناطقی که امکان استفاده از آبیاری تیپ یا احداث گلخانه وجود نداشته باشد، بحث تسطیح لیزری و انتقال آب با لوله به سر قطعات زراعی در دستور کار قرار گرفته است. بنابر تحقیقات به عمل آمده، این کار راندمان آب را به بالای 65 درصد ارتقا می دهد که نزدیک به آبیاری بارانی است.

سرافرازی در پایان اظهار کرد: از آنجا که برای میزان آبی که وزارت نیرو در اختیار بخش کشاورزی قرار می دهد، اعداد و ارقام متفاوتی وجود دارد، امکان ارایه آمار دقیق از متوسط راندمان آبیاری در کشور وجود ندارد اما با اندازه گیری هایی که همکاران ما در استان های مختلف انجام داده اند، این عدد نزدیک به 45 درصد است. اگر اعتبارات ما در برنامه ششم توسعه محقق شود، امکان افزایش سالانه 1.5 تا 2 درصدی این راندمان وجود دارد.

 

گفتگو: سید احمد طبایی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا