امکان سوء استفاده در فرآیند ثبت اختراع وجود ندارد

مالکیت فکری به عنوان یکی از زیرساخت های مهم توسعه فناوری، بیش از یک قرن است که در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته است و در این راستا بیش از 25 معاهده و کنوانسیون بین المللی وجود دارد که حاکی از اهمیت این مقوله است.

در کشور ما نیز روند ثبت اختراع در یکی دو دهه اخیر، حرکت رو به جلویی را شاهد بوده و گام های موثری در این ارتباط برداشته شده است. با این وجود، هنوز هم در جامعه علمی کشور نگرانی هایی از بابت رعایت حقوق مخترعان و احترام به مالکیت فکری ابراز می شود.

دکتر سعید حبیبا؛ رییس کارگروه ثبت بین المللی اختراعات در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: روند ثبت اختراع در کشور ما، روندی رو به بهبود است. در حال حاضر تعداد تقاضانامه ها برای ثبت اختراع خیلی زیاد شده است و اخذ اظهارنامه ها هم به صورت دیجیتالی انجام می شود که امکان ارسال تقاضانامه از اقصی نقاط کشور را فراهم می کند. این اتفاق، گام بسیار بزرگی است منتها برای رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

وی افزود: کسانی که در مورد ثبت اختراعات ابراز نگرانی می کنند، این نگرانی در اثر عدم آشنایی با مباحث قانونی و حقوقی و فرآیند اظهارنامه است. بارها کسانی به من گفته اند که اظهارنامه خود را برای ثبت اختراع ارسال کرده اند و نگرانند که اختراعشان دزدیده شود یا حتی می گویند دزدیده شد! این موضوع به هیچ وجه امکانپذیر نیست. چون وقتی شما اظهارنامه اختراع خود را ارسال می کنید و فرآیند کامل می شود، یک شماره فایل به شما می دهند. در گذشته هم که کار به صورت دستی انجام می شد، به همین نحو بود اما الان که دیجیتالی شده، بسیار قرص و محکم تر انجام می شود و هیچ گونه امکان سواستفاده از آن وجود ندارد.

حبیبا تصریح کرد: اگر اختراعی پیش از این ثبت شده باشد، طبیعی است که ارسال اظهارنامه ای برای ثبت همان اختراع موجب رد آن می شود منتها اداره ثبت باید برای ارسال کننده دلیل بیاورد که این اختراع در فلان تاریخ، جلوتر از شما ثبت شده است.

در حال حاضر تعداد تقاضانامه ها برای ثبت اختراع خیلی زیاد شده است و اخذ اظهارنامه ها هم به صورت دیجیتالی انجام می شود که امکان ارسال تقاضانامه از اقصی نقاط کشور را فراهم می کند

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اگر به فرض اختراعی هنوز به ثبت نرسیده باشد و کسی بیاید آن را کپی پیست کرده و به نام خود ثبت کند، راهکارهای قانونی و حقوقی برای ابطال آن وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در کشور ما امکانی برای ثبت ایده هم وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: خیر چنین امکانی وجود ندارد. ایده را در هیچ کجای دنیا ثبت نمی کنند. در بحث مالکیت فکری در همه زمینه ها، یک دستاورد زمانی قابل حمایت است که به منصه ظهور برسد. در مورد ایده که هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. فرد می گوید من در ذهنم هست که چنین کاری بکنم. به همین دلیل در هیچ کجای جهان از ایده حمایت نمی کنند. فقط در کشور آمریکا آن هم برای یکسال از ایده حمایت به عمل می آید. آمریکایی ها با توجه به نظام پیشرفته ای که دارند، چنین سیستمی ایجاد کردند و دردسرهای آن را هم پذیرفته اند.

حبیبا در پایان یادآور شد: پیش از این بعضی از سازمان های داخلی که گام هایی برای ثبت ایده برداشتند، شکست خوردند. این کار البته جنبه قانونی نداشت و در حد ایجاد سایتی برای ثبت ایده ها بود که آن هم موفقیت آمیز نبود. چراکه در این صورت امکان دزدی یا کپی برداری به راحتی میسر خواهد بود. به همین دلیل اصلا صلاح نیست که ما به دنبال ثبت ایده برویم.         

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا