نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آویشن، گیاهی میکروب‌کش

با این حال همچنان که علم و فناوری به پیشرفت روزافزون خود ادامه می دهد، به طور مستمر ابعاد جدیدی از خواص دارویی گیاهان کشف شده و مورد استفاده قرار می گیرد. در همین راستا گروهی از محققین کشورمان، خاصیت میکروب کشی پیکره رویشی گیاه آویشن شیرازی را مورد تایید قرار داده اند.

آویشن گیاهی چندساله از خانواده نعناع است که به صورت بته بوده و دارای شاخه های متعدد می باشد. ساقه های اصلی این گیاه خشک و چوبی بوده و طول آن ها به 10 تا 30 سانتی متر می رسد. آویشن دارای برگ های کوچک و باریک به رنگ سبز مایل به خاکستری بوده که بسیار معطر هستند.

پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی زابل با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کرمان و یاسوج، مطالعه ای را بر روی خاصیت ضدمیکروبی این گیاه دارویی به انجام رسانده اند که نتایج آن در فصل نامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زابل سال ششم شماره 4 منتشر گردیده است.

در این پژوهش خاصیت ضدمیکروبی عصاره آبی-الکلی آویشن شیرازی بر روی دو باکتری بیماری زای مهم «استافیلوکوکوس آرئوس» و «سودوموناس آئروژینوزا» مورد بررسی قرار گرفته است.

محققین برای انجام این پژوهش، گیاه مورد نظر را از دشت های شهرستان جیرفت جمع آوری نموده و در شرایط طبیعی و در سایه خشک نمودند. سپس با استفاده از محلولی شامل 50 درصد آب و 50 درصد الکل اتانول، از گیاه آویشن شیرازی عصاره گیری نموده و پس از انجام سایر مراحل آماده سازی، عصاره هیدروالکلی این گیاه را در آزمایش خود مورد استفاده قرار دادند.

نتایج آزمایش نشان داد که عصاره مورد نظر در غلظت 10 میلی گرم بر میلی لیتر قادر است به طور معنی داری بیشترین اثر مهاری را بر روی باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس آئروژینوزا داشته باشد.

طبق نظر پژوهشگران مجری این آزمایش، گیاه آویشن شیرازی، این قابلیت را دارد که پس از انجام تحقیقات بیشتر در خصوص مکانیسم عمل مواد موثره آن و همچنین مطالعات فارماکولوژیکی، به عنوان ترکیبی ضدمیکروبی به کار گرفته شود.

«استافیلوکوکوس آرئوس» و «سودوموناس آئروژینوزا» هر دو از مهم ترین باکتری های بیماری زا هستند که موجب بروز ناراحتی های مختلفی نظیر عفونت های دستگاه ادراری، مننژیت، مسمومیت های غذایی، عفونت های پوست، گوش و چشم در بدن انسان می گردند. بعضی از ایزوله های بالینی باکتری استافیلوکوکوس، در سال های اخیر مقاومت هایی نسبت به آنتی بیوتیک های رایج نشان داده اند که لزوم کاربرد انواع جدید این داروها را با منشا شیمیایی یا گیاهی نشان می دهد.

برای مشاهده متن کامل مقاله اینجا را ببینید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل