نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وضعیت کیفی دانشگاه ها در حوزه پژوهش های نفتی بهبود یافته است

دکتر سیدشهاب الدین آیت اللهی روز چهارشنبه در حاشیه امضا توافقنامه همکاری میان پژوهشکده صنایع بالادستی دانشگاه شریف و کنسرسیوم نفتی اروپایی – کانادایی در زمینه ازدیاد برداشت از میدان نفتی کوپال در مناطق نفت خیز جنوب کشور در گفت و گو با ایرنا، با یادآوری اینکه از سال 1381 برخی دانشگاه ها در حوزه پژوهش های نفتی با حمایت تجهیز و فعال شده بودند، ادامه داد: این اقدامات به دلیل این بود که در حوزه بالادستی کاری انجام نشده بود.
وی در ادامه با اشاره به امضا تفاهم نامه 10 ساله بین وزارت نفت و 9 دانشگاه کشور از جمله صنعتی شریف، امیرکبیر، شیراز، تهران و خلیج فارس بوشهر در زمینه واگذاری مطالعات علمی میادین منتخب نفتی شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: وزارت نفت با هدف ارتقا کیفیت پژوهش به هردانشگاهی یک مخزن نفتی واگذار تا در زمینه بهبود تولید و ازدیاد برداشت نفتی مخازن فعالیت کنند.
رئیس پژوهشکده بالادستی نفت دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: با شروع مدیریت جدید در وزارت نفت در دولت یازدهم یک شور و شوق جدیدی در کارهای تحقیقاتی و دانشگاهی با هدف بهبود هرچه بیشتر کیفی پژوهش های نفتی آغاز شده است. 
این استاد دانشگاه صنعتی شریف در ادامه، به امضاء تفاهمنامه امروز بین دانشگاه صنعتی شریف و یک کنسرسیوم نفتی خارجی در زمینه ازدیاد برداشت از میدان نفتی کوپال در جنوب کشور اشاره گفت: حدود یکسالی است در حال کار کردن بر روی این مخزن هستیم.
رئیس پژوهشکده بالادستی نفت دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: پروژه مطالعاتی ازدیاد برداشت از مخزن کوپال از سوی وزارت نفت با هدف مطالعات فناورانه به دانشگاه شریف واگذار شده است. 
وی با بیان اینکه، میزان متوسط برداشت نفت از مخازن کشور در حال حاضر حداکثر25 درصد بیشتر نیست، گفت: این بدان معناست که حدود 75 درصد نفت در مخازن با تکنولوژی فعلی کشورمان قابل برداشت نیست و در مخازن باقی می ماند.
مسئول طرح ازدیاد برداشت از مخزن کوپال با تاکید براینکه عدم بهره برداری از درصد باقیمانده در مخازن نفتی باعث از بین رفتن این سرمایه عظیم در دهه های آینده خواهد شد، بر تقویت افزایش از این ذخائر نفتی تاکید کرد.
وی با بیان اینکه، مخزن کوپال یکی از پیچیده ترین مخازن نفتخیز جنوب در نزدیکی اهواز محسوب می شود گفت: این مخزن از حداقل 10 میلیارد بشکه نفت در جا برخوردار است.
مسئول طرح ازدیاد برداشت از مخزن کوپال افزود: اگر بتوانیم تنها یک درصد افزایش برداشت داشته باشیم بر اساس نفت بشکه ای 50 دلار فقط 5 میلیارد دلار افزایش درآمد این یک درصد خواهد بود، ضمن اینکه کشورهای منطقه نیز در حال حاضر به شدت در حال کارکردن بر روی برداشت اضاف تر از این مخازن می باشند..
وی ادامه داد:این توافقنامه علاوه بر کمک به روند بومی سازی تکنولوژی و انتقال فناوری به داخل کشور، روند بهبود تولید و ازدیاد برداشت از مخازن نفتی را بدنبال خواهد داشت.
رئیس پژوهشکده بالادستی نفت دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: بر اساس این تفاهمنامه فناوری کشورهای کنسرسیوم خارجی طرف قرارداد با دانشگاه صنعتی شریف در حوزه های زمین شناسی، حفاری و تولید در بازۀ زمانی سه سال به کشور منتقل می شود. 
دانشگاه صنعتی شریف و یک کنسرسیوم نفتی خارجی امروز چهارشنبه تفاهم نامه ازدیاد برداشت از میدان نفتی کوپال در جنوب کشور را به امضا رساندند، این کنسرسیوم خارجی متشکل از یک شرکت نفت فیلیپینی، شرکت AGR نروژ و برخی از شرکت های نفتی کانادایی و انگلیسی است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل