نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راهکاهایی برای توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیرعلی حمیدیه افزود: این راهکارها در حوزه‌های پژوهش، آموزش و تجاری سازی، ورود به بازار شرکت‌های دانش بنیان، فرهنگ سازی، ترویج اقتصاد دانش بنیان و ارائه خدمات سلولی پیاده سازی می شوند تا شاهد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی باشیم.

** راه‌اندازی نخستین پژوهش سراهای دانش آموزی در سراسر کشور
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، از راه‌اندازی اولین پژوهش سراهای دانش‌آموزی در تهران و کرج خبر داد و گفت: با تأسیس پژوهش سراها در مدارس تلاش داریم به تربیت دانشمندان آینده به گونه ای بپردازیم که نیروی انسانی را در تمام سنین دانش آموزی، جوانی و نوجوانی از طریق فرهنگ سازی و ترویج دانش بنیان با فناوری‌های نوین آشنا کنیم تا خروجی آن ورودی دانشگاه‌ها باشد. 

** برگزاری دور دوم المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی در سال جاری
حمیدیه با اشاره به برگزاری نخستین المپیاد دانش‌آموزی در حاشیه برگزاری اولین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، اظهار کرد: با کمک‌های وزارت آموزش و پرورش، نخستین المپیاد دانش آموزی با حضور دانش آموزان در کشور به بهترین نحو برگزار شد و با وجود اینکه این بخش حائز امتیازات بنیاد ملی نخبگان از قبیل پذیرش کنکور نبود، اما از ابتدا شاهد حضور فعال حدود سه هزار و 798 دانش آموز بودیم.
وی در ادامه از برگزاری دور دوم المپیاد دانش آموزی در سال جاری خبر داد و افزود: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با انجام رایزنی‌های لازمه با آموزش و پرورش درنظردارد بخش پذیرش کنکور را به آن اضافه کند.

** راه اندازی تشکل دانشجویی سلول های بنیادی در کشور
حمیدیه خاطرنشان کرد: در حوزه دانشجویی بحث تشکل دانشجویی، از آغاز برنامه ریزی‌ها در نخستین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به میان آمد و درنظرداریم انجمن سلول‌های بنیادی دانشجویی در کشور را، راه اندازی کنیم.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی افزود: راه اندازی المپیاد دانشجویی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال جدید سرآغاز اقدام دانشجویی ستاد خواهد بود. 
به گفته وی، پیگیری های لازم برای گسترش تعداد دانشجویان رشته دکتری و کارشناسی ارشد که در حوزه علوم سلولی و مهندسی بافت کار می‌کنند، در حال انجام است و همچنین به منظور فعالیت‌های علمی در عرصه بین‌المللی در حوزه اعزام اعضای هیات علمی جوان و دانشجویان پسادکتری به خارج از کشور فعالیت‌هایی صورت گرفته است تا فراگیری فناوری‌های جدید و انتقال آن به داخل کشور صورت گیرد.
حمیدیه افزود: در یک سال گذشته تعداد شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور به بیش از 50 شرکت افزایش یافته است.
وی با اشاره به رقابت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی ادامه داد: با توجه به توسعه شرکت‌های دانش بنیان، کاری که اکنون باید انجام شود، رسیدگی به کیفیت کاری محققان و فناوران شرکت‌های دانش بنیان است تا بتوانند با توسعه در زمینه کاری خود و ورود به بازار صادرات در چرخه تبدیل علم به ثروت مثبت واقع شوند.
به گفته حمیدیه، با ایجاد بستر مناسب به منظور ارتباط شرکت‌های دانش بنیان و محققان می‌توان موفق تر عمل کرد، با جذب ایده‌ها و آشنایی شرکت‌ها و محققان با یکدیگر به تولید محصولات دست یافت و با ورود به بازار بین‌المللی و منطقه به تجاری سازی محصولات پرداخت.
وی ارائه آموزش‌های لازم به شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به بحث تجاری سازی را مهم خواند و افزود: با آموزش های لازم باید بتوانیم محققان را برای ورود به بازار آماده کنیم؛معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اختصاص و ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت‌های پژوهشی به محققان و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه تشکیل و تقویت پایه‌های این فعالیت های علمی را فراهم خواهد کرد.

** ابلاغ قوانین مصرفی، در حوزه خدمات سلولی 
حمیدیه به حوزه سلول‌های بنیادی در آینده پزشکی اشاره کرد و گفت: حوزه سلول‌های بنیادی به دلیل اینکه از مسائل و حوزه‌های مهم در بازار محسوب می‌شود، از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر قوانین کشوری در معالجه بیماران در حوزه سلول درمانی به تصویب نرسد، تمام محصولات قانونی که تولید می‌شوند، بدون استفاده خواهند ماند و در نهایت شکست شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه را شاهد خواهیم بودیم.
وی افزود: ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی با برگزاری جلسات متعدد با معاونت درمان، در پی ابلاغ قوانین مرتبط است تا بتواند به ارائه خدمات مراکز سلولی دست یابد تا از تندروی‌ها و کندروی‌ها در بخش درمانی جلوگیری شود.
حمیدیه با اشاره به تعاملات انجام شده با سازمان غذا و دارو بیان کرد: با پیگیری‌های لازم از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، دکتر دیناروند رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت در حاشیه جشنواره این نوید را داد که چندین محصول سلولی در این سازمان به تصویب نهایی خواهد رسید تا بتوان این محصولات را وارد بازار کرد. 

** راه‌اندازی شورای توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در بیش از 10 استان
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با اشاره به گسترش شورای عالی استان­ها در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در سال گذشته افزود: در سال گذشته در بیش از 10 استان شورای توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی راه‌اندازی شده است و سه انستیتو سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در شهرهای تهران، تبریز و شیراز فعالیت خود را آغاز کردند. 
حمیدیه با اشاره به تشکیل شوراهای استانی بیان کرد: در نظر داریم با تشکیل شورای عالی استان‌ها در مابقی استان‌ها فعالیت‌ها را در حد گسترده‌تری دنبال کنیم؛ در سال جاری اولین شورای استانی در شهرکرد و مرکز استان چهارمحال بختیاری تشکیل خواهد شد.

** برگزاری سمپوزیوم‌های یک روزه در حوزه‌ سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی
وی از برگزاری سمپوزیوم در حوزه های مختلف سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی علمی خبر داد و گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی با برگزاری 15 سمپوزیوم در حوزه های مختلف مانند قلب و چشم در سال گذشته، درنظردارد به حوزه های جدید در زمینه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی نیز در سال جاری بپردازد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل