اسفنجی که با گرمایش زمین مبارزه می کند

یک اسفنج درست ساز آزمایشگاهی به زودی ممکن است منظره محیط های زندگی روزمره انسان را دستخوش تغییراتی بزرگ کند. ماجرا از این قرار است که چهارچوب های فلزی ارگانیک را می توان به عنوان یکی از متخلخل ترین مواد موجود در کره زمین به حساب آورد که می توانند نقش فیلتر های با دوام و نیرومندی را برای مبارزه با آلایندگی ایفا کنند.

این ماده در سطح محدود و کوچک می تواند برای جذب دی اکسید کربن تولید شده به واسطه سوخت های فسیلی به کار گرفته شود و جلو وارد شدن این گازهای مضر به جو کره زمین را بگیرد.

علاوه بر این، این مواد می توانند به عنوان انباره هایی مفید برای ذخیره مواد طبیعی نیز به کار گرفته شوند به این ترتیب که می توان با غرقاب کردن آنها در گاز طبیعی، هیدروژن، دی اکسید کربن و یا حتی آب از این ساختار برای ذخیره ماده مورد نظر استفاده کرد.

دکتر متیو هیل به عنوان یکی از دانشمندان برجسته استرالیایی معتقد است که ماده جدیدی که او بر پایه این ساختار طراحی کرده است می تواند انقلابی را در زمینه کنترل انرژی تولیدی و گازهای گلخانه ای به راه بیندازد. ماده ساخته شده توسط او در سطح محدود و کوچک می تواند برای جذب دی اکسید کربن تولید شده به واسطه سوخت های فسیلی به کار گرفته شود و جلو وارد شدن این گازهای مضر به جو کره زمین را بگیرد.

البته یکی از مشکلاتی که ممکن است در ابتدا به ذهن همه برسد، نحوه معدوم کردن خود این اسفنج ها است که بر اساس طرح دکتر هیل می توان این کار را به سادگی و با مفید ترین حالت ممکنه انجام داد زیرا برای تصفیه این اسفنج ها تنها به نور خورشید نیاز خواهد بود. همچنین می توان انتظار داشت که کاربردهای بیشتری در سطوح گسترده تر برای این اسفنج ها در نظر گرفته شود.

منبع: bbc

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا