نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گردآوری اطلاعات در "ایسپا" الکترونیکی می‌شود

وی اظهار کرد: در این روش دقت، کیفیت و در عین حال سرعت افزایش یافته و درصد خطا بصورت قابل توجهی کاهش می‌یابد.

محمد آقاسی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ایسپا همواره بر نیروی دانشجویی تکیه داشته است، افزود: در زمینه اجرا، پرسشگری و پژوهش، تلاش کردیم تا از نیروهای تحصیلات تکمیلی دانشگاهی استفاده کنیم و در طرح‌های ملی قریب به 1000 نفر از دانشجویان در سراسر کشور بکار گرفته می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: 15 سال از فعالیت ایسپا می‌گذرد و در این مدت توانسته در 5 حوزه بصورت جدی کار کند. یک حوزه، سنجش فرهنگ سیاسی مردم ایران است که هم در قالب فهم کنشهای سیاسی مردم در انتخابات مختلف و هم نگرشها، ارزشها و آگاهی‌هایی که در این عرصه وجود دارد را مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: حوزه دوم فعالیت ایسپا به فرهنگ اجتماعی مردم ایران ارتباط دارد که اخلاق اجتماعی و خلقیات مردم ایران را مورد سنجش قرار داده‌ایم. سومین حوزه فعالیت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، فرهنگ دینی مردم ایران است که نوع نگاه به دینداری و شیوه‌های دینداری را مورد سنجش قرار داده‌ایم. در این زمینه هم پیمایش کلان و هم مواردی جزئی‌تر از قبیل وضعیت حجاب و روزه داری را داشته‌ایم.

رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در ادامه خاطرنشان کرد: حوزه چهارم فعالیت ایسپا سنجش فرهنگ و سبک زندگی مردم است که در این حوزه موارد مختلفی از زندگی مردم را مورد سنجش قرار داده‌ایم و پنجمین حوزه فعالیت ایسپا نیز سنجش فرهنگ دانشگاهی است که فضای دانشجویی و دانشگاه‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی اظهار کرد: خروجی این 5 حوزه بیش از 2500 طرح نظرسنجی است که طی 15 سالی که از ایسپا می‌گذرد به سرانجام رسیده است و در این مسیر موقعیت‌های متفاوتی را تجربه کردیم و بعضا پیمایش های بزرگی را انجام دادیم.

وی با برشماری فعالیتهای کلان این مرکز طی سالهای اخیر، گفت: سنجش فرهنگ سیاسی مردم ایران در سال 84، فرهنگ دینی مردم در سال 88، نگرش جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده در سال 92، سرمایه اجتماعی مردم و نگرش آنها به مصرف مواد مخدر و روان گردانها و سنجش کیفیت زندگی مردم ایران در سال 93 و موج سوم طرح ملی ارزشها ونگرشهای ایرانیان در سال 94 از جمله اقدامات کلان ایسپا در سال های اخیر بوده است.

آقاسی با بیان اینکه بسیاری از صاحب نظران و اساتید این حوزه، نظرسنجی‌های ایسپا را علمی و آکادمیک عنوان کرده‌اند، افزود: چرا که نتایج این نظر سنجی‌ها به واقعیت نزدیک است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بعضی مواقع تنها 2 درصد خطا داشتیم.

وی پیرامون دامنه فعالیتهای این مرکز گفت: همواره خدمات مختلفی را به سازمانها و وزارتخانه‌ها ارائه کرده‌ و از گردآوری اطلاعات تا آموزش و اجرای پروژه‌های نظرسنجی را در دستور کار داشتیم.

رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، از اجرایی شدن موج دوم طرح سنجش فرهنگ سیاسی مردم ایران، در سال 95 خبر داد و عنوان کرد: این طرح ابعاد علمی جدی دارد و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این امر به ما کمک خواهد کرد به ویژه اینکه این طرح می‌تواند زوایای پنهان کنشهای سیاسی مردم ایران را بیشتر نمایان کند.

وی در ادامه به دیگر فعالیت این مرکز در سال جاری اشاره کرد و افزود: موج دوم طرح ملی سنجش دینداری مردم ایران با همکاری ایسپا، توسط سازمان تبلیغات اسلامی در حال پیگیری است و در حال حاضر، مرحله پرسشگری آن رو به اتمام است. دیگر طرح در حال اجرا که پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی کار فرمای آن است طرح ملی سنجش سواد سلامت مردم ایران است که امیدوارم به زودی این طرح نیز به اتمام برسد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل