تحقق طرح‌های کلان ملی، از شعار تا واقعیت

اگر بر این باوریم که این کشور برای رشد اقتصادی و خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان باید به امور علمی و پژوهشی توجه کرده و برای رفع نیازهای علم و فناوری کشور هزینه کند، در چنین شرایطی تغییر مدیریت استراتژی‌ها و اولویت‌ها، با تغییر دولت معنی و مفهومی نخواهد داشت. البته نباید از این موضوع غافل شد که همه دولت‌ها و همه مدیران به‌نوبه خود در عدم تحقق طرح‌های کلان ملی به‌عنوان یکی از مباحث مهم توسعه علم و فناوری و تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور سهمی داشته‌اند.

شواهد حاکی از آن است که دولت دهم، با تأکید بر ضرورت اجرای طرح‌های بزرگ در کشور با همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، در پاییز سال 1390، 47 طرح کلان ملی را در شورای عالی عتف به تصویب رساند و اعتباری برابر 25 هزار میلیارد ریال برای این طرح‌ها در نظر گرفت؛ اما طی دوره نزدیک به دو سال در دولت دهم، تنها حدود 66 میلیارد تومان (حدود 2.6 درصد اعتبار در نظر گرفته شده) به طرح‌های کلان اختصاص یافت و این طرح‌ها، به استناد گزارش شورای عالی عتف در دولت یازدهم، تنها 85/3 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند.

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس درباره عدم توفیق طرح‌های کلان ملی گفت: بعضی از طرح‌های کلان به دلیل بوروکراسی داخلی دانشگاه یا به دلیل عدم اختصاص اعتبارات با مشکلات مواجه شده‌اند

طرح‌های کلان ملی فارغ از نحوه انتخاب و تصویب و میزان ضرورت اجرای آن‌ها برای کشور، در شرایطی قرار دارند که عدم اجرای آن‌ها خسارت‌های مادی و معنوی به بار خواهد آورد..

معتمدی درباره گروهی از طرح‌های کلان که اجرای آن‌ها به این دانشگاه واگذارشده بود گفت: از 48 طرح کلان ملی، در 16 طرح، دانشگاه امیرکبیر همکاری دارد. می‌توان گفت که نیمی از این طرح‌ها شرایط عادی دارند و مراحل اجرایی آن‌ها در حال پیگیری است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در ادامه بعضی از طرح‌های کلان وجود دارد، عنوان کرد: عمده مشکلات این طرح‌ها از عدم اختصاص اعتبارات و یا بوروکراسی داخلی دانشگاه ناشی می‌شود که به عدم اجرای آن‌ها منجر شده است.

معتمدی با اشاره به اینکه درصدد هستیم با کمک مسئولان، مشکلات را در زمینه اجرایی طرح‌ها برطرف کنیم، اظهار داشت: هرکدام از طرح‌ها وضعیت متفاوتی دارند و برای پیگیری باید علاوه بر مسئولان داخلی دانشگاه با مسئولان خارج از دانشگاه این موضوع را مطرح کرد.

وی در ادامه با بیان این‌که بعضی طرح‌ها با موفقیت مسیر خود را طی کرده و به مرحله صنعتی رسیده‌اند، افزود: علاوه بر رفع مشکلات موجود در مسیر اجرایی شدن، طرح‌های کلان ملی مطرح‌شده در هر دانشگاه در هر شرایطی باید در شورای عالی عتف به‌عنوان اعتباردهنده تصویب شوند و از سوی دیگر با دستگاه اجرایی برای به‌کارگیری در ارتباط باشند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور باید به تحقق طرح‌های کلان ملی توجه کرد، ادامه داد: ما در این دانشگاه سعی کردیم در تحقق طرح‌های کلان ملی، فعالیت‌های اجرایی، فعالیت‌های علمی و در تصمیم‌گیری‌های کشور نقش مؤثرتری داشته باشیم و از مسئولان هم انتظار داریم بر اساس موقعیت و مسئولیتی که دارند در اجرای این طرح‌ها ما دانشگاهیان را یاری کنند.

وی تصریح کرد: اتفاقات مهمی در حوزه علم و پژوهش در دنیا رخ داده که ما فاصله زیادی با این تغییرات داریم؛ بنابراین، باید فعالیت‌های مؤثری در دانشگاه‌ها انجام شود. باید با کمک اساتید و دانشجویان قدم‌های اساسی در کشور برداشته شود تا به در حوزه علم و فناوری در سطح منطقه و در سطح دنیا به جایگاه بالاتری دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نگاه ما به پژوهش و فناوری در کشور یک نگاه نفتی نیست. از دولت انتظار می‌رود با در نظر گرفتن همه جوانب از ضرورت توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی تا پایداری آن، طرح‌های کلان را موردتوجه قرار دهد. ضمن اینکه سیاست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز این است که از منابع تخصیص داده‌شده برای رفع مشکلات اساسی کشور و نیز توسعه اقتصادی حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم. به نظر می‌رسد می‌توانیم با اجرایی شدن طرح‌های کلان ملی به منافع اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان دست‌یابیم.

بر اساس این گزارش، طرح‌های کلان ملی فارغ از نحوه انتخاب و تصویب و میزان ضرورت اجرای آن‌ها برای کشور، در شرایطی قرار دارند که عدم اجرای آن‌ها خسارت‌های مادی و معنوی به بار خواهد آورد.

 

 

گزارش:هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا