پساتحریم، فرصتی منحصر به فرد برای جبران عقب ماندگی های صنعت هوایی

به گزارش دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علیرضا جهانگیریان در نشست پساتحریم، صنعت حمل و نقل هوایی و نقش دانشگاه با بیان اینکه صنعت هوافضای ایران در مدت 35 سال مظلوم واقع شده است، افزود: در این مدت برخی خطوط هوایی کشورهای همسایه که در گذشته در رده بندی‌های خطوط هوایی دنیا حضور نداشتند، جزء 10 خط هوایی برتر دنیا در این حوزه قرار گرفتند.
وی افزود: صنعت حمل و نقل هوایی یکی از شاخه‌های صنعت و اقتصاد است و در دنیا بین 2.5 تا پنج درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها به این حوزه اختصاص دارد.
جهانگیریان، نتیجه اعمال فشارها و تحریم‌ها علیه کشور در صنعت هوافضا را ایجاد شکاف میان وضعیت مطلوب و وضعیت فعلی این حوزه دانست و گفت: اعمال این تحریم‌ها موجب شده تا این شکاف در همه حوزه‌های این صنعت همچون ناوگان، زیرساخت‌ها و بهره برداری احساس شود.
وی اظهار کرد: با درک این موضوع در سال 93 دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری انجمن علمی حمل و نقل هوایی سلسله نشست‌هایی را در این زمینه شروع کرد که اولین نشست آن نیز با محور بهره برداری در پاییز همان سال برگزار شد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با تاکید بر این که ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه در زمینه ناوگان و بهره برداری در صنعت هواپیمایی عقب ماندگی‌هایی دارد، افزود: البته در صورت رفع گلوگاه ناوگان در حوزه‌هایی همچون زیرساخت‌های فرودگاهی، نیروی متخصص و سیستم‌ها نیز دچار چالش‌هایی خواهیم شد.
وی وجود سیستم را مولفه ای مهم برای در کنار هم قرار دادن عناصر یک مجموعه برای انجام یک ماموریت موفق دانست و یادآور شد: با توجه به ضعف مولفه های صنعت در سال های گذشته، سیستم موجود نیز برای مواجهه با شرایط جدید به خوبی پرورش نیافته و اگر بخواهیم از این پوسته خارج شویم و به آنچه که استحقاق کشور است، دست یابیم لازم است تا سیستم هدایتی و نظارتی این صنعت نیز تقویت شود.
رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: موضوع روز کشور در این صنعت، نوسازی ناوگان است اما نباید در این مسیر از دو موضوع غافل شویم.
وی یکی از این موضوعات را توجه به ارکان چهارگانه صنعت هوایی برشمرد و گفت: چهار رکن صنعت هوایی شامل زیرساخت‌های فرودگاهی، توسعه منابع انسانی، سیستم‌های مدیریتی و ناوگان هوایی است و باید هماهنگ با نوسازی ناوگان به توسعه سه رکن دیگر این صنعت نیز بپردازیم.
جهانگیریان موضوع دوم را توجه به منافع ملی در خریدهای خارجی عنوان کرد و افزود: تجربیات جهانی نشان می‌دهد در مقاطعی که کشوری قصد خرید تعداد زیادی ناوگان هوایی تجاری را دارد، باید در کنار آن امتیازاتی به نفع کشور و صنعت داخلی دریافت کند؛ چراکه قرار است با توسعه ناوگان برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم نه این که آنها را بیکار کنیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا