نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آموزش 30 نفر برای حضور در سکوهای نفتی

ضیاء الدین الماسی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: این افراد با هدف آشنا شدن مسائل محیط زیستی مرتبط با سکوهای نفتی در میان دریا آموزش می بینند و قرار است در دور دوم مدیران بخش های دریایی سازمان محیط زیست در ستاد و استان ها مورد آموزش قرار گیرند.
وی همچنین در مورد پساب های سکوهای نفتی اظهار کرد: تاکنون دستورالعملی در خصوص پساب سکوهای نفتی در سازمان حفاظت محیط زیست وجود نداشت که در سال 94 و 95 این ظرفیت سازی در دستور کار سازمان قرار گرفت.
وی ادامه داد: بر این اساس یک دوره آموزشی در سال 94 و یک برنامه اجرا شد و قرار است 3 برنامه دیگر نیز در این زمینه داشته باشیم تا ظرفیت های این بخش در سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شود.
الماسی گفت: با ایجاد این ظرفیت و برگزاری دوره های آموزشی ، افراد با ممیزی سکوهای نفتی و اینکه چگونه بر روی این سکوها سکونت داشته باشند آشنا می شوند زیرا مهارت های خاص حضور در این مکان را کسب می کنند.
وی با بیان اینکه گواهی معتبری به افراد آموزش دیده داده می شود که جنبه بین المللی دارد، افزود: فردی که می خواهد کار ممیزی بر روی سکوهای نفتی انجام دهد باید با قوانین و استانداردهای آن آشنا باشد که این ظرفیت در سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شده است.
*** جانمایی شناگاه ها بازنگری شود
مدیر کل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره شناگاه های کشور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از سال 94 پایش های خود بر شناگاه ها را متمرکز کرد و هر ماه با نمونه گیری از شناگاه ها وضعیت آلودگی و یا عدم آلودگی آنها را مشخص می کند.
وی افزود: البته وضعیت آلودگی شناگاه ها متغیر است و از نظر سازمان محیط زیست شناگاهی آلوده است که در دو یا سه پایش به طور مداوم آلوده باشد.
الماسی ادامه داد: نتایج پایش ها نشان داد شناگاه های انزلی، رادیو دریای چالوس و ساحل قو در فصول مختلف سال آلوده هستند که این نشان می دهد باید نسبت به بازنگری جانمایی این شناگاه ها اقدام شود.
وی گفت: بررسی ها نشان داد از 45 شناگاه در استان مازندران 15 شناگاه آلوده، از 21 شناگاه در استان گیلان 10 و 3 شناگاه در استان گلستان دو شناگاه آلوده است.
الماسی افزود: وزارت کشور از طریق شهرداری ها و دهیاری ها ضوابطی اتخاذ و آنها را اعلام کرد که جانمایی برخی شناگاه ها یکی از برنامه های میان مدت این برنامه است که باید بازنگری شود.
وی اظهار کرد: ورود فاضلاب ها از طریق رودخانه ها به دریا و دپوی زباله ها در حاشیه سواحل دو علت عمده آلودگی شناگاه ها است از این رو از وزارت نیرو انتظار داریم پساب های شهری را بهتر مدیریت کند.
 مدیر کل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین پیشنهاد شد تا با نصب پرچم مردم از شناگاه های آلوده و پاکیزه مطلع شوند که نیازمند موافقت وزارت کشور و شهرداری ها با این سازوکار است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل