نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جایزه مصطفی(ص) عاملی اثر بخش در انتقال مدیریت علمی از غرب به جهان است

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)؛ حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، با اشاره به اینکه باید خداوند متعال را به جهت شکل گیری مجموعه ای از خادمین جایزه مصطفی(ص) و اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت یک نهاد مستقل مردمی شکرگزار بود، گفت: باید یادآور شد که ساختار جایزه مصطفی(ص) مستقل از فضای حاکمیتی است.
وی با بیان اینکه جایزه مصطفی(ص) موجب مرجعیت بخشی علمی، مدیریت علمی و استقلال علمی جهان اسلام می شود، اظهار کرد: جایزه مصطفی(ص) می تواند عاملی اثر بخش در راستای انتقال مدیریت علمی از دنیای غرب به جهان اسلام باشد.
پارسانیا در ادامه اظهار کرد: هویت بخشی علمی از دیگر ویژگی های جایزه مصطفی(ص) به حساب می آید و این جایزه بخشی از فضای ارزشی جهان اسلام است که باعث می شود برخی نیازها سمت و سوی مناسبی پیدا کنند؛ از این رو در مدیریت حرکت علمی جهان اسلام نقش مهمی برعهده دارد.
این عضو شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به اینکه روند کاری و اقدامات صورت گرفته در برگزاری جایزه مصطفی(ص) باید بر اساس سیاست گذاری های مشخص شده و مبنای مفاد تعیین شده باشد، تصریح کرد: شکل گیری علم در فرهنگ و تاریخ اسلام مستقل از دیگر ساختارها نبوده از این رو جایزه مصطفی(ص) نیز در این زمینه مسئولیت بسزایی بر عهده دارد.
وی اهداف صندوق سرمایه گذاری جایزه مصطفی(ص) را مناسب دانست و گفت: تامین منابع این جایزه از طریق موقوفات و سرمایه گذاری های مردمی موجب نهادینه شدن این روند می شود و در تاریخ دین مبین اسلام نیز استقلال علمی از فرهنگ وقف بهره های زیادی برده و این مدل در جایزه مصطفی(ص) اجرایی می شود.
پارسانیا با تاکید بر اینکه با وقف های صورت گرفته در صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص)، سازوکار وقف علمی در بسترهای فرهنگی و تاریخی خودش استقرار پیدا می کند، افزود: عرصه وقف یک ظرفیت دینی است و می تواند رابطه سالم تری بین علم و فرهنگ ببخشد.
وی اظهار کرد: اگر علم بیش از اندازه وابسته به حوزه اقتصاد باشد و در حاشیه اقتصاد و قدرت حرکت کند از ارزش¬هایی مانند استقلال و حقیقت جویی دور می شود.
این عضو شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) تصریح کرد: نهاد وقف ویژگی استقلال را از عرصه اقتصاد به عرصه علم می بخشد و علم نیز می تواند پیشگام خوبی برای رونق اقتصادی باشد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل