مجوزی برای صنعت اسکراپ کشتی در کشور صادر نشده است

پروین فرشچی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: اسکراپ صنعت پر درآمدی است اما بیشتر از آنکه درآمد زا باشد آلودگی بسیار بالایی دارد.
وی اظهار کرد: از بیش از 180 کشور دنیا فقط در 6 کشور از جمله هندوستان، ترکیه، نروژ، هلند، پاکستان و اندونزی این صنعت ایجاد شده است که نشان می دهد به علت آلودگی بالا کشورها رغبتی به راه اندازی مراکز اسکراپ کشتی ندارند.
وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست مخالف این صنعت است چون ممکن است مورد سوء استفاده کشورهای دیگر به ویژه کشورهای عربی قرار گیرد اما مساله این است که 170 کشتی غرق شده در اروند و صدها کشتی در خلیج فارس و دریای عمان داریم که باید ساماندهی شوند و ممکن است نیاز به این صنعت داشته باشد.
فرشچی گفت: اگر لازم باشد کشتی ها خارج شوند بنابراین نیاز به قطعه قطعه شدن دارند از سوی دیگر ایم صنعتی آلوده است بنابراین نیاز به دقت و تامل بسیار زیادی دارد.
همچنین شهرام فداکار سرپرست دفتر سواحل و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره گفت: اولین درخواست برای ایجاد صنعت اسکراپ در سال 1365 به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شد که قرار بود در خلیج چابهار و دریای عمان این کار انجام شود که در آن زمان هم مورد موافقت قرار نگرفت.
وی افزود: اما اخیرا این فشارها زیاد شده است که علت آنهم افزایش تقاضا برای فولاد کشور و افزایش ناوگان فرسوده کشور است.
فداکار ادامه داد: در کارگروه توسعه سواحل و جزایر مقرر شد ایجاد صنعت اسکراپ در خلیج فارس و خزر ممنوع اعلام شود و اگر قرار است این کار انجام شود فقط برای کشتی های داخلی صورت گیرد و هیچ کشتی خارجی در آن جای ندارد.
وی گفت: بر این اساس برای ایجاد این صنعت مکانی در انتهای آبهای دریای عمان پیشنهاد شد که هنوز مورد موافقت قرار نگرفته و در حال بررسی است.
سرپرست دفتر سواحل و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته اکنون اسکراپ به صورت خلاف در بسیاری از سواحل کشور در حال انجام است چون محوطه ای در دریا برای این کار وجود ندارد صاحبان کشتی ها آنها را به ساحل می آورند و اقدام به قطعه قطعه کردن می کنند.
به گفته وی کنوانسیون هنگ کنگ در مورد بازیافت کشتی ها است که ضوابط این کار را تعیین می کند.
وی اظهار کرد: حدود 70 تا 80 درصد اسکراپ دنیا در کشورهای چین، هند و پاکستان انجام می شود، البته اتریش هم جزو این گروه است اما شرط گذاشته که صنعت اسکراپ خود در کشور دیگری انجام دهد که این خود نشان می دهد که چه صنعت آلوده ای است.
*** انقراض برخی گونه های ماهی در کشور 
همچنین داود میرشکار مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درقانون حفاظت و بهسازی آمده است که صید و نظارت بر آن وظیفه شیلات است و بر این اساس یگان حراست دریایی دارد که موظف است تمام قوانین موجود در کشور در خصوص صید و صیادی را نظارت و اعمال کند.
وی افزود: این یگان باید در فصول مختلف در دریا حضور داشته باشد اما به دلایل مختلفی مانند کمبود نیروی انسانی، شناور و سوخت حضور پررنگی ندارد.
میرشکار به تخم ریزی ماهیان در رودخانه ها اشاره کرد و گفت: در فصل تخم ریزی صیادان با حضور در دهانه رودخانه ها اقدام به صید می کنند که در این شرایط حضور این یگان در این مکان ها احساس می شود.
وی افزود: همچنین به علت برداشت های بی رویه شن و ماسه در رودخانه ها بستر تخم ریزی برای ماهیان از بین رفته است و از سوی دیگر ورود فاضلاب به رودخانه ها نیز مشکلاتی را در این زمینه به وجود آورده است که به این دلایل شاهد از بین رفتن تدریجی گونه های برخی ماهیان مانند سفید و یا کپور هستیم.
میرشکار اظهار کرد: وزارت نیرو موظف است تا برای شهرهای بالای 30 هزار نفر جمعیت سیستم تصفیه فلضلاب ایجاد کند اما به دلایلی مانند عدم تامین اعتبار کافی در این کار موفق نبوده از این رو مشکلات محیط زیستی زیادی برای اکوسیستم های دریایی ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست نیز باید یگان ساحلی داشته باشد تا هم بتواند آبها را پایش کند و هم حفاظت از دریاها را عهده دار شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا