کرایسلر در دهه 1980 میلادی پس از عرضه مینیون و تسلا با چنین استقبال کمنظیری مواجه شد، اما تاریخ نشان داده بازار خودرو، خیلی مواقع آمادگی پذیرش این قبیل خودروها را ندارد و این میشود که بسیاری از خودروهای پیشرو با وجود قابلیتهای نوآورانهای که دارند چندان مورد توجه قرار نمیگیرند.
خودروهایی که از فناوریهای دوران خودشان جلو میزنند، اما به آمار فروش بالا دست پیدا نمیکنند، به احتمال زیاد در زمان و مکان نامناسب به بازار عرضه شدهاند. این در حالی است که همین خودروها که پیشتر با شکست در فروش مواجه شده بودند، این روزها طرفداران پر و پا قرص خودشان را دارند.
نمونههای این قبیل خودروها در 30 سال گذشته کم نیستند.
در ادامه مروری خواهیم داشت بر 10 نمونه از خودروهای پیشرویی که در دوران خودشان با بیمهری مشتریان روبهرو شده بودند و بعدها قابلیتهایشان شناخته شد.
پونتیاک آزتک Aztek Pontiac
پونتیاک آزتک ازجمله خودروهای بدنامی است که در مدت کوتاهی پس از عرضه، عنوان زشتترین خودروی تاریخ خودروسازی جهان را به خود اختصاص داد، اما ایده طراحی این خودروی کراساووِر سایز متوسط حداقل چندین سال جلوتر از دوران خودش بود. طراحی خاص این خودرو ظاهر آن را به چیزی شبیه خودروهای سواری و شاسیبلند تبدیل کرده بود. چراغهای بالای سپر جلو، پشت هاچبک، شیشه عقب شیبدار و شیشههای کناری زاویهدار در قسمت عقب همگی از ویژگیهایی است که در خودروهای کراساوور امروزی دیده میشود. طراحی داخلی این خودرو نیز شامل امکاناتی نظیر سیستم خنککننده جداپذیر و چادر قابل اتصال به قسمت عقب بود که در آن زمان چندان رواج نداشتند.
فورد موستانگ اسویاو Ford Mustang SVO
عرضه خودروی عضلانی توربوشارژ چهار سیلندر موستانگ اسویاو در اوایل دهه 1980 میلادی با شکست مواجه شد. این خودرو با وجود عملکرد خیرهکنندهای که داشت، مورد استقبال عمومی قرار نگرفت. بعد از گذشت 30 سال، خودروهای توربوشارژ چهار سیلندر بار دیگر به خط تولید فورد بازگشتند و حتی رگههایی از ویژگیهای آنها در سایر خودروها نظیر شورولت کامارو (Chevrolet Camaro) نیز مشاهده شد. موتور این خودرو آنقدر پرقدرت بود که میتوانست از خودروهای هشت سیلندر متعلق به همین چند سال قبل نیز پیشی بگیرد.
سوبارو اوتبک Subaru Outback
برای این که خودرویی کراساوور بسازید، کافی است از واگنی مجهز به سیستم دیفرانسیل تمام چرخ استفاده کنید و سپس ارتفاع خودرو را از سطح زمین فقط به اندازه چند اینچ افزایش دهید. سالها پیش از آن که ساخت خودروهای کراساوور به رقابتی پرطرفدار تبدیل شود، سوبارو اوتبک این فرمول را اجرا کرد. این خودرو سالهای بعد زمینهساز ساخت خودروهایی نظیر هوندا کراستور (Honda Crosstour)، تویوتا ونزا (Toyota Venza)، آئودی آل رود (Audi Allroad)، فولکس واگن گلف آلترک (Volkswagen Golf Alltrack) و حتی سوبارو کراسترک (Subaru Crosstrek) شد.
نیسان استانزا واگن/ نیسان اکسس Nissan Stanza Wagon / Nissan Axxess
نیسان استانزا واگن و نیسان اکسس، ترکیبی از خودروهای سابکامپَکت با درهای کشویی عقب و سیستم دیفرانسیل تمام چرخ (AWD) هستند. بسختی میتوان این دو خودرو را در یک دسته مشخص ردهبندی کرد، زیرا چیزی بین مینیون، کراساوور و واگن به حساب میآیند. کارایی این خودروها به نسبت قد و قامت کوچکشان بسیار بالاست. این روزها در خودروهای کراساوور سابکامپکت از درهای کشویی عقب استفاده نمیشود، اما در هر صورت این ایده در استانزا واگن و نیسان اکسس برای نخستین بار به اجرا گذاشته شد.
دوج ویستا کولت/ هوندا سیویک واگووَن Dodge Vista Colt/Honda Civic Wagovan
دوج ویستا کولت و هوندا سیویک واگووَن در دهه 1980 میلادی به عنوان واگنهای سابکامپکت بلند قامت شناخته شدند. طراحی بدنه این خودروها سالها بعد الهامبخش خودروهای هاچبک امروزی شد. ارتفاع سقف اتاقک سرنشین این خودروها به نسبت سایر خودروهای آن دوران بلندتر بود. اگر چه اتاقک خودرو چندان بزرگ نبود، ارتفاع بلند سقف باعث میشد سرنشینان فضای بیشتری در اختیار داشته باشند و راحتتر بنشینند. این ایده سپس در نیسان ورسا نوت (Nissan Versa Note)، هوندا فیت (Honda Fit) و تویوتا یاریس (Toyota Yaris) نیز تکرار شد.
ایامسی ایگل AMC Eagle
پیش از سوبارو اوتبک که از نخستین نمونههای واقعی یک خودروی کراساوور بود، ایامسی ایگل به بازار آمد. این خودرو بیش از این که یک کراساوور واقعی باشد، به خودروهای شاسی بلند شباهت داشت. تولید این خودروی چهار چرخ محرک سایز کامپکت از سال 1979 آغاز شد و هشت سال ادامه یافت. طراحی این خودرو به صورت بدنه بر شاسی از فناوریهای آن دوران جلوتر بود و همین دلیل مورد استقبال قرار نگرفت، حال آن که ایامسی ایگل در بازار امروز میتوانست شانس بیشتری برای فروش داشته باشد.
سوزوکی اسایکس4 هاچبک Suzuki SX4 Hatchback
این روزها به ظاهر خودروهای کراساوور سابکامپکت عادت کردهایم و دیگر برایمان عجیب و غریب به نظر نمیرسند. سوزوکی اسایکس4 هاچبک، نمونه اولیه نسل جدیدتر خودروهای کراس اوور سابکامپکت مانند مزدا سیایکس ـ 3 (Mazda CX-3)، هوندا اچآر ـ وی (Honda HR-V) و فیات 500 ایکس (Fiat 500X) به شمار میرود. شاسیبلند، بدنه سابکامپکت و سیستم دیفرانسیل تمام چرخ ازجمله ویژگیهای پیشروی این خودرو در زمان عرضه به شمار میآمد. این خودرو، الهامبخش میتسوبیشی اوتلندر اسپرت (Mitsubishi Outlander Sport) و نیسان جوک (Nissan Juke) نیز شد که به فاصله چند سال پس از عرضه سوزوکی اس ایکس 4 هاچبک به بازار آمدند.
پورشه 959 Porsche 959
خودروهای سفری و مسابقهای برای نخستین بار در دهه 1980 میلادی به سیستم دیفرانسیل تمام چرخ مجهز شدند. پورشه 959 نخستین خودروی مسابقهای چهار چرخ محرک نبود، اما سرعت غولآسا و عملکرد خیرهکننده این خودرو در ثبت رکوردهای جدید باعث شد، پورشه 959 از سایر خودروهای مسابقهای همعصرش متمایز شود. پورشه 959 همچنین پرسرعتترین خودرویی بود که مجوز تردد خیابانی دریافت کرد. بیشینه سرعت این خودرو به 314 کیلومتر در ساعت میرسد و به روزترین خودروی مسابقهای دوران خود شناخته میشود.
بیوک ریویرا 1986 1986 Buick Riviera
بیوک ریویرا اواسط دهه 1980 میلادی به بازار آمد. این خودرو به این علت پیشرو محسوب میشود که در طراحی آن از فناوری خاصی استفاده شده بود که این روزها ازجمله ویژگیهای ثابت خودروهای مدرن است. شاید باورتان نشود، اما بیوک ریویرا در آن زمان مجهز به صفحه نمایش لمسی بود! البته از آن جا که این فناوری در دهه 80 میلادی هنوز در مراحل مقدماتی بود، صفحه نمایش این خودرو خیلی ابتدایی، کند و به طور کلی ناکارآمد از آب درآمد. همین صفحه نمایش به درد نخور آغازگر تعبیه فناوریهای لمسی در خودروهای پیشرفته امروزی شد.
جیام ئیوی 1 GM EV1
جیام ئیوی 1 یک خودروی طراحی شده آزمایشی بود که تولید آن در جنرالموتورز از سال 1996 آغاز شد و به مدت چهار سال ادامه یافت. این خودرو نخستین نمونه خودروهای برقی بود که به تولید انبوه رسید و در معرض فروش برای عموم قرار گرفت. طراحی این خودرو تا حد زیادی برگرفته از خودروی کانسپت ایمپکت جنرال موتورز بود که سال 1990 معرفی شد. جیام ئیوی 1 از نظر آلایندگی در ردیف خودروهای پاک قرار گرفت و در سالهای آینده زمینهساز حضور پررنگتر خودروهای برقی در خیابانهای شهری شد.
منبع:جام جم آنلاین
No tags for this post.