سفر از قطب شمال تا قطب جنوب در 40 دقیقه

تا به حال به این فکر کرده اید که سریع ترین راه رسیدن از یک نقطه زمین به نقطه دقیق مقابل آن در دیگر سوی این کره کدام است؟ به صورت بدیهی و بر اساس قضیه حمار باید گفت که سریع ترین راه رسیدن از مبدا یاد شده به مقصد مورد نظر، مسیر مستقیم است و در این شرایط خاص مسیر مستقیم به این معنی است که حفره ای در طول کره زمین حفر کرده و به درون آن شیرجه بزنیم تا از سمت دیگر کره زمین خارج شویم.

اگر حفره ای از قطب شمال به قطب جنوب حفر کنیم، بر اساس محاسبات ریاضی می توان گفت که به صورت دقیق مدت زمان 38 دقیقه و 6 ثانیه در راه خواهید بود.

حال یک گروه سازنده محتوای تفریحی فیزیکی به این سوال از نظر علمی پاسخ داده اند و موفق شده اند تا با محاسبات دقیق علم فیزیک تعیین کنند که این سقوط چقدر به طول خواهد انجامید. برای این کار مواردی مانند جاذبه زمین باید بر اساس جرم کره خاکی ما مورد محاسبه قرار بگیرند. حال اگر به درون کره زمین نفوذ کنیم دیگر جاذبه بخشی که از آن عبور کرده ایم بر روی ما تاثیر نخواهد گذاشت.

این امر به این معنا است که از آن پس تنها جاذبه کره فرضی با شعاعی به اندازه محل حضور شما تا مرکز کره زمین بر روی شما اعمال خواهد شد. به این ترتیب تا زمان رسیدن به مرکز کره زمین سرعت شما لحظه به لحظه افزایش خواهد یافت. درست در مرکز کره زمین نیروی اعمال شده بر شما برایند صفر خواهد داشت ولی به علت اینرسی حرکتی می توانید این نقطه را پشت سر بگذارید.

در ادامه مسیر فرایند جاذبه به صورت معکوس عمل کرده و سرعت شما را کاهش خواهد داد تا سرانجام به سمت دیگر کره زمین برسید. حال اگر حفره ای از قطب شمال به قطب جنوب حفر کنیم، بر اساس محاسبات ریاضی می توان گفت که به صورت دقیق مدت زمان 38 دقیقه و 6 ثانیه در راه خواهید بود.

البته تمام این موارد کاملا تئوری محض هستند و تنها در صورت عدم وجود فشار و حرارت داخلی کره زمین می توان انتظار چنین نتیجه ای را داشت و در شرایط دیگر حتی اگر موفق به حفر سوراخ یاد شده شویم باز هم نمی توانیم به صورت زنده به سوی دیگر زمین راه پیدا کنیم.

منبع: gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا