افزایش حمله کوسه به انسان با تشدید گرمایش زمین

تعداد حملات کوسه به شناگران در طول سال جاری به وضعیتی کاملا غیر قابل پیش بینی رسیده است و به همین دلیل نیز دانشمندان در پژوهش های خود دریافته اند که گرمایش کره زمین به عنوان یک عامل محرک برای این موضوع مطرح است. در سال گذشته میلادی شاهد 98 مورد حمله کوسه ها به انسان ها بودیم که در طول تاریخ ثبت این حملات، رقمی بی سابقه محسوب می شود. با این حال پیش بینی می شود که این رقم در سال جاری افزایش پیدا کند.

در سال 2015 میلادی آمریکا با ثبت 59 مورد از کل 98 حمله ثبت شده، بیشترین رکورد را در جهان به خود اختصاص داده است. رتبه های بعدی در این زمینه متعلق به کشور استرالیا با 18 حمله در سال 2014 و آفریقای جنوبی با 8 مورد بوده اند.

جرج برگس به عنوان مدیر بخش پرونده های حمله کوسه به انسان در دانشگاه فلوریدا به تازگی اعلام کرده است که شرایط یاد شده به چه ترتیب شکل می گیرند. او معتقد است که وضعیت جمعیت کوسه ها پس از ثبت کمترین رکورد ممکن در دهه 90 به تدریج در حال رسیدن به شرایط مناسب است. از سوی دیگر گرم شدن کره زمین موجب شده است تا تعداد بیشتری از انسان ها برای خنک کردن خود به سراغ شنا و ورزش های آبی بروند.

به این ترتیب و با در نظر گرفتن این دو عامل می توان درک کرد که چرا آمار حمله کوسه ها به انسان در حال افزایش است. برای اینکه بتوانید روند صعودی این آمار را درک کنید کافی است تا بدانید که در سال 2014 میلادی تنها شاهد 72 مورد حمله کوسه به انسان بوده ایم و این آمار در سال 2005 تنها 58 مورد بوده است.

البته متخصصان معتقدند که نیازی به ایجاد وحشت و پرهیز از ورزش های دریایی نیست زیرا در سال گذشته تنها 6 مورد از حملات کوسه ها به انسان منجر به مرگ شده است. برگس در بخشی از سخنان خود به نکته مهمی اشاره کرده است و می گوید که ضریب خطر حمله کوسه به یک انسان در شرایط فعلی برای یک نفر به حدی اندک است که می توان این دوران را امن ترین دوران برای شنا دانست. علت این امر این است که تعداد حملات کوسه ها به انسان تنها در سطحی دو رقمی افزایش پیدا کرده است ولی تعداد افرادی که در سواحل برای شنا حضور پیدا می کنند به مراتب رشدی بیش از این آمار را داشته است. به این ترتیب با یک محاسبه ساده ریاضی می توان دریافت که ضریب امنیت برای هر فرد در سواحل جهان افزایش پیدا کرده است.

در سال 2015 میلادی آمریکا با ثبت 59 مورد از کل 98 حمله ثبت شده، بیشترین رکورد را در جهان به خود اختصاص داده است. رتبه های بعدی در این زمینه متعلق به کشور استرالیا با 18 حمله در سال 2014 و آفریقای جنوبی با 8 مورد بوده اند.

منبع: ibtimes

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا