27 راهکار برای حل بحران دریاچه ارومیه

به گزارش ستاد احیای دریاچه ارومیه، مسعود تجریشی در نشست مشترک ستاد احیا و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) با منتخبان سفیران و سازمان‌های بین‌المللی که با هدف تبادل دانش فنی در حوزه مدیریت منابع آب و حفاظت از تالاب ها و دریاچه ها برگزار شد،افزود: کنترل و صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی نخستین راهکار است.
وی افزود: بدین ترتیب لازم است در یک برنامه پنج ساله و با مدیریت وزارتخانه های نیرو و جهاد‌کشاورزی، به هدف صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب کشاورزی، شرب و صنعتی دست پیدا کنیم.
به گفته وی، این هدف به طور عمده از طریق تدوین و اجرای برنامه های افزایش بهره وری 60 درصدی مصرف آب تولیدات کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی تحقق خواهد یافت.
تجریشی راهکارهای بعدی را ممنوعیت هرگونه افزایش در خروج منابع آب از حوضه ارومیه، جلوگیری از مصارف جدید با تمرکز خاص بر مدیریت تولیدات کشاورزی برشمرد. 
وی گفت، تعلیق تمام پروژه های سدسازی به استثنای شهید مدنی و چراغ ویس، و مدیریت تامین آب پایین دست و شبکه های آبیاری در سراسر حوضه آبریز دریاچه ارومیه ضرورت دارد.
نظارت سیستماتیک و مدیریت چاه های آب زیرزمینی در سراسر حوضه آبریز دریاچه ارومیه با استفاده از تکنولوژی اندازه گیری هوشمند، از دیگر راهکارهایی است که مورد تاکید این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف قرار گرفت. 
وی اضافه کرد: مطالعه و اجرای طرح حفاظت محیط زیست ارومیه بویژه پارک ملی دریاچه، با اولویت دادن به مناطق جنوبی آن، از دیگر اقدام های مورد تاکید معاون ستاد احیای دریاچه ارومیه است. 
وی همچنین بر اصلاح فوری قوانین و مقررات ناظر بر چاه های آب غیرمجاز از طریق نهادهای قانونی مسئول تاکید کرد و گفت: چاه های غیرمجاز، افزون بر آسیب زدن به منابع زیرزمینی آب، سطح آب های سطحی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. 
تجریشی افزود: ارائه طرح های اشتغال جدید و جایگزین توسط سازمان های دولتی مسئول به منظور کنترل مصارف آب، از جمله راهکارهایی است که می تواند به کاهش مصرف آب بویژه در بخش ها غیرمجاز آن کمک کند. 
وی افزایش جریان ورودی آب دریاچه ارومیه را از دیگر راهکارها عنوان کرد و افزود: شناسایی انهار منشعب از رودخانه‌ها و مسدود کردن انها در فصول غیر زراعی به منظور افزایش ورودی آب به دریاچه ارومیه، از شیوه های موثر در مدیریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه به شمار می آید. 
رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین بر ضرورت بررسی سلامت اجتماعی و مسایل زیست محیطی ناشی از بحران دریاچه ارومیه و اجرای اقدامات پیشگیرانه تاکید کرد. 
وی ادامه داد: شناسایی گونه‌های شورپسند بومی و مناسب جهت کشت در محدوده دریاچه ارومیه و همچنین توسعه پروژه های کشت برای منطقه از دیگر راهکارها است که باید مورد توجه قرار گیرد. 
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، منطقه با تهدید نابودی بخشی از کشاورزی، بیکاری و مهاجرت روبرو خواهد شد.
تجریشی از چالش‌های اجتماعی منطقه و بیکاری بیش از پیش به علت مستور شدن اراضی و از بین رفتن محصولات کشاورزی در کنار عوامل نگران کننده سلامتی پوست،چشم‌ و ریه مردم منطقه اشاره کرد و افزود: احتمال بروز بیمارهای آسم و برونشیت، عفونت‌های حاد تنفسی، عفونت‌های تنفسی فوقانی، بیماری انسداد تنفسی‌، انواع مختلفی از بیماری‌های لاعلاج و بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد و در خصوص عوارض آن هشدار داد.
وی براین باور است که بهبود همه این عوارض، در کنار توجه به دو بحران مهم یعنی رشد بیابان‌زایی، و قهر پرندگان مهاجر با این منطقه، باید مورد توجه قرار گیرد. 
تجریشی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران طرح ملی نجات دریاچه ارومیه را محملی برای توسعه روابط علمی با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی با تمامی کشورها می‌داند.
در این نشست که با هدف تبادل دانش فنی در حوزه مدیریت منابع آب و حفاظت از تالاب ها و دریاچه ها برگزار شد سفیران کشورهای ژاپن، هلند، دانمارک، سوئیس، فنلاند، بلژیک، اتریش، استرالیا، روسیه، کره و اسپانیا و نمایندگانی از سازمان‌های بین المللی همچون فائو و یونسکو و برخی از مقام‌های دولتی ایران حضور داشتند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا