ارائه دستاوردها در میدان بادی دریای مدیترانه با هدف بکارگیری در ایران

کارگاه آموزشی 'پیش بینی میدان باد روی دریاها با استفاده از سنجش از دور و مدل سازی عددی' با همکاری‎ ‎موسسه علوم جوی و ‏اقلیمی انجمن ملی ایتالیا و توسط دکتر استفانو زچیتو ‏‎ Stefano Zecchetto (مدرس کارگاه) و با حضور محققان و پژوهشگران سازمان ها و ارگان های دریایی و مراکز پژوهشی 11 خردادماه جاری در پژوهشگاه ‏ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار می شود.

پروین غفاریان رئیس پژوهشکده علوم جوی این پژوهشگاه و دبیر علمی کارگاه، هدف از برگزاری این کارگاه را آشنایی با آخرین روش‎ ‎های بکارگرفته شده در تخمین میدان باد روی دریای ‏مدیترانه و بکارگیری ‏آن روی دریاهای ایران عنوان کرد.
وی، آشنایی با روش های سنجش از دور در تخمین میدان باد سطحی دریاها، استفاده از مدل سازی عددی در پیش بینی میدان باد سطحی دریاها و تحلیل داده های ماهواره ای برای تخمین میدان باد سطحی دریاها را از محورهای این کارگاه آموزشی برشمرد.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان این که شبیه سازی و تعیین دقیق میدان باد سطحی به ویژه روی دریاها برای بخش های صنعتی، مدیریتی، ارتباطات و ترابری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: باد سطحی روی دریاها و ‏اقیانوس ها، نقش کلیدی بر بسیاری از پدیده های جوی دارد که بر اقلیم جهانی اثر می گذارد.
غفاریان، نقش باد در تغییرات جوی را مهم عنوان کرد و گفت: تغییر در توده های هوا، انتقال رطوبت ‏ناشی از تبخیر روی سطح دریا و خیزاب توفان یا امواج، مثال هایی از پدیده هایی هستند که باد عامل اصلی به وجود آمدن آنها ‏اسـت.
وی خاطرنشان کرد: توفان حاره ای و توفان های زمستانی عرض های میانی همگی شامل سرعت های باد بالا هستند که کشتیرانی بین المللی و ‏همچنین زندگی افرادی را که نزدیک آب ها هستند، در معرض خطر قرار می دهند.
دبیر علمی این کارگاه آموزشی افزود: بادهای سطح دریا به سرعت با زمان و ‏مکان تغییر می کنند و نمونه گیری و صحت مشاهدات ماهواره ای، این داده ها را از سودمندترین داده های در دسترس برای پیش بینی و ‏تحقیق روی آب ها قرار داده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا