جایگزینی روبات ها به جای نیروی انسانی

طی سال های گذشته و معرفی روبات های مختلفی که با قابلیت های فراوان می توانند وظایف انسان را بر عهده بگیرند، برخی کارشناسان نسبت به بروز بحران در این رابطه که می تواند منجر به بیکاری وسیع انسان های شاغل در حوزه های مختلف صنعت باشد هشدار دادند. هر چند این هشدار ها از سوی گروهی دیگر از کارشناسان ، جدی تلقی نشده و آن ها اعتقاد داشتند بیشتر روبات های صنعتی ، جهت جایگزینی با انسان ها در شرایط خطرناک و دشوار طراحی شده اند و از این نظر رقیب انسان ها نبوده و فرصت های شغلی انسان ها را اشغال نخواهند کرد .

شرکت چند ملیتی فاکس کان Foxconn که دفتر اصلی آن در کشور تایوان قرار داشته و در حوزه الکترونیک فعالیت می کند،  نسبت به جایگزین کردن گسترده روبات ها در کارخانه های خود به جای نیروی انسانی اقدام کرده و بر اساس گزارش چاینا مورنینگ پست ، بیش از 60 هزار کارگر در این کارخانه از کار بیکار شده و روبات ها جایگزین آن ها شده اند.

به هر روی در جدیدترین تحولات رخ داده در این حوزه، شرکت چند ملیتی فاکس کان Foxconn که دفتر اصلی آن در کشور تایوان قرار داشته و در حوزه الکترونیک فعالیت می کند،  نسبت به جایگزین کردن گسترده روبات ها در کارخانه های خود به جای نیروی انسانی اقدام کرده و بر اساس گزارش چاینا مورنینگ پست ، بیش از 60 هزار کارگر در این کارخانه از کار بیکار شده و روبات ها جایگزین آن ها شده اند.

شرکت فاکس کان از اصلی ترین مراکز تهیه کننده قطعات و لوازم مصرفی در محصولات کمپانی های مهمی مانند اپل و سامسونگ بوده و نقش مهمی در تولید محصولات این برندهای مهم و شناخته شده ایفا می کند.  گفتنی است طی سال های گذشته شکایت های متعددی در زمینه شرایط نامساعد و بسیار بد کارگران این کارخانه و استاندارد نبودن شرایط انسانی در آن گزارش شده و این موضوع به اندازه ای حاد عنوان می شود که در چندین مورد منجر به خودکشی کارگران شده است.

بحث جایگزینی روبات ها و بیکاری کارگران تنها بخشی از دغدغه های مرتبط با این حوزه محسوب شده و بسیاری از دانشمندان و کارشناسان نسبت به خطرات رشد بیش از حد هوش مصنوعی و جایگزین شدن روبات ها به جای انسان که منجر به تعارض و رقابت بین این انسان و روبات خواهد شد، ابراز نگرانی کرده اند. برای نمونه در سال گذشته میلادی رباتی با هوش مصنوعی یک پیمانکار از کارخانه خودروسازی فولکس واگن آلمان را با ضربات صفحه ای فلزی به قتل رساند. نتایج اولیه نشان می دهد که یک خطای انسانی در برنامه ریزی و مونتاژ این ربات باعث چنین حادثه ای شده است .

مقتول جوانی بیست و دو ساله بوده که جزئی از تیم راه اندازی بوده و در کارخانه فعالیت داشته است . او در حال فعالیت بر راه اندازی روبات ساکن بوده است تا این که ربات با ربودن یک صفحه فلزی ، اقدام به ضربه زدن و کشتن به این جوان می کند .

منبع: efe

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا