تهیه بانک اطلاعاتی نرم افزارهای موجود در صنعت هوایی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنایع هوایی و هوانوردی جزو گستردهترین زیر مجموعههای مهندسی مکانیک و بلکه مهندسی است و همچنین گسترۀ نرمافزارهای مربوط به این زمینه نیز طیف وسیعی را در محور کلی نهضت نرمافزاری به خود اختصاص میدهد.
لذا تهیه یک بانک اطلاعاتی جامع از نرم افزارهای موجود در صنعت هوایی از دیگر اولویتهای تعیین شده کارگروه نرمافزارهای هوایی است که با توجه به گستردگی شدید و دامنۀ وسیع نرمافزارها و تنوع حیطههای مورد بررسی آنها، مدت زمان تدوین بانک جامع اطلاعاتی از سوی کارگروه 15 تا 18 ماه تخمین زده شدهاست.
امروزه یکی از نیازهای اساسی کشور، انسجام تحقیقات بنیادی و کاربردی، جلوگیری از موازی کاری و تسریع تولید علم در محورهای مختلف است. در همین راستا و با توجه به توسعۀ روزافزون استفاده از شبیهسازی و نرمافزار در صنایع هوایی، آشنایی دقیق با زیرساختهای موجود صنایع هوایی و بسترسازی ایجاد آگاهی از قابلیتها و پتانسیل مرتبط موجود نرمافزاری در صنایع مختلف و نیز دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی از اهمیت کلیدی برخوردار است.
از این رو، کارگروه نرمافزارهای هوایی ستاد توسعه صنایع هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف انسجام بخشی، ساماندهی و تنظیمات نهادی برای جلوگیری از موازیکاری، ارتقای کارایی و هم افزایی علمی اقدام به توسعه زیرساختهای هوایی در بخش نرم افزارهای هوایی تشکیل شده است.
بر اساس گزارش ارسالی از کارگروه نرمافزارهای هوایی ستاد توسعه صنایع هوایی و هوانوردی معاونت علمی با در نظر گرفتن ابهامات کلی موجود در فضا، قابلیتها و نیازهای نرمافزاری موجود در صنایع هوایی و هوانوردی،گام اول برای ارزیابی وضعیت موجود و چالشهای پیشرو بدون شک آگاهی از شرایط فعلی نیازها و قابلیتها به صورت شفاف و در مقیاس ملی است، چرا که ارزیابی وضعیت، فرصتها و چالشها به صورت صحیح تنها بر اساس مطالعۀ درست توازن موجود بین قابلیتها و نیازهای کل جامعه صورت پذیر است. در واقع گام اساسی که متضمن موفقیت باشد ارائه ارزیابی صحیح و کامل از وضعیت موجود، فرصتها و چالشها خواهد بود.
بر اساس گزارش ارسالی، در صورت حمایت مناسب میتوان این نقشه راه را تا دو سال دیگر نهایی کرد.
تهیه نقشه راه حوزه نرمافزارهای هوایی یکی دیگر از مهمترین اهداف پیش روی کارگروه مزبور است. برای نیل به این مهم، دو دیدگاه اساسی برای تبیین محورهای نقشۀ راه مزبور از سوی اعضای کارگروه مدنظر قرار گرفتهاست. جنبۀ اول دیدگاه علم محور است که شامل زمینههای آیرودینامیک، پیشرانه، دینامیک پرواز، هدایت و کنترل، اویونیک و ارتباطات رادیویی و … و نرمافزارهای تجاری هوا مانند خرید و فروش بلیط خطوط هوایی بوده و جنبۀ دوم را میتواند دیدگاه محصول محور دانست که درآن نرمافزارهای لازم جهت طراحی محصول بررسی میشود.
نیل به یک بستر نرمافزاری مناسب که در کنار امکان استفاده به بهترین نحو، امکان توسعه و به روز رسانی مداوم را نیز داشته باشد مستلزم استفاده از استانداردهای موجود جهانی مورد استفاده در کدها مانند استاندارد CGNS است. در این راستا، این کارگروه تمرکز خود را معطوف به جهتدهی به طرحها و نیز پیشنهادهای مطروحه در بستری کرده است که لزوما ًو صراحتاً استانداردهای مورد نیاز برای توسعۀ نرمافزارها را رعایت کند.
معرفی توانمندیها و سرمایههای پنهان نرم افزاری موجود در کشور به فعالان صنعتی و کاربران بالقوه و بالفعل یکی دیگر از اهداف تعیین شده برای کارگروه تخصصی نرم افزارهای هوایی است که به منظور تحقق این هدف اقدامات مختلفی از سوی این کارگروه مدنظر قرار گرفته است.گام اول نیل به این مهم را میتوان معرفی توانمندیها و سرمایههای پنهان نرمافزاری موجود در صنایع هوایی و هوانوردی و شفاف کردن و رفع ابهام از پتانسیلها و چالشهای موجود در این عرصه دانست.
از همین رو است که با توجه به اهمیت جدی شفافسازی توانمندیها، چالشها، فرصتها و نیازمندیهای این عرصه برای صنعت و دانشگاه در راستای تحقق نهضت نرمافزاری، آشنایی بخشهای مختلف صنایع هوایی با امکانات و پتانسیلهای نرمافزاری یکدیگر، یکی از جدیترین مسائلی است که از زمان تشکیل کارگروه مدنظر قرار گرفته است.