ساخت و ارائه عینک طبی , مهمترین وظایف اپتومتریست ها

به گزارش انجمن اپتومتری ایران، محمدرضا محمدعلیها افزود: ساخت و ارائه عینک طبی از مهمترین وظایف اپتومترست ها است که در سال 1368 توسط وزارت بهداشت تعیین و در سال 1376 توسط مجلس شورای اسلامی تایید شده است.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی در سال 1376 ساخت عینک طبی را جزء حرف وابسته به گروه پزشکی دانسته و در سال 1383 نیز دیوان عدالت اداری تمام اتحادیه های صنفی سنتی فعال در این زمینه را از دخالت در زمینه ساخت عینک طبی منع کرده و آن را خارج از شمول قوانین صنفی دانسته است به این معنی که از آن سال دیگر تربیت عینک ساز و صدور جواز کسب غیرقانونی است و ساخت و ارائه عینک طبی تنها در حیطه وظایف اپتومتریست ها است.
محمدعلیها اظهار کرد: مرجع صادرکننده مجوزکار به اپتومتریست ها، سازمان نظام پزشکی و مرجع ناظر بر حسن انجام کار تخصصی آنها، معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور هستند که با بازرسی منظم و با کمک تشکل های علمی و صنفی اپتومتری، نسبت به بررسی شرایط و استانداردهای تخصصی کار اپتومتریست ها اقدام می کنند.
وی گفت: حرفه اپتومتری و بالطبع ساخت عینک طبی به هیچ عنوان تحت نظارت نهادهای وابسته به وزارت صنعت و معدن نیست و همچون دیگر مراکز درمانی، بیمارستان ها و داروخانه ها به صورت مستقیم تحت نظارت سازمان نظام پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور است.
رئیس انجمن صنفی اپتومتری ایران گفت: با توجه به طبی بودن عدسی ها و فریم عینک، باید مطابق دیگر کالاهای پزشکی نظارت بر واردات عینک نیز برعهده وزارت بهداشت باشد.
محمدعلیها افزود: در حال حاضر 2 هزار و 200 اپتومتریست در سراسر کشور درحال ارائه خدمات بهداشتی درمانی در ارتباط با بینایی و اصلاح عیوب انکساری به مردم جامعه هستند که از این تعداد 750 نفر در دفاتر کار خصوصی و بقیه در بیمارستان ها و درمانگاه های تخصصی بخش دولتی و خصوصی مشغول ارائه خدمات هستند.
وی گفت: درحال حاضر تعداد 9 تشکل صنفی و علمی غیردولتی ملی و استانی قانونی و مصوب در حیطه اپتومتری درکل کشور برای کمک به حل معضلات صنفی، تلاش برای ارتقای سطح علمی و همچنین کمک به نهادهای نظارتی برای بازرسی و نظارت مشغول به کار هستند که طبق برنامه ریزی های انجام شده تا آخر سال جاری این تعداد تشکل به 18 مجموعه خواهد رسید.
محمدعلیها خاطرنشان کرد: معضل قاچاق همچون سایر اجناس درخصوص عینک طبی نیز وجود دارد و از مسئولان امر در گمرکات و نهادهای نظارتی درخواست داریم که با این معظل به صورت اصولی مقابله کنند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا