گردشگری پیشران اقتصاد کشور است

معاون پشتیبانی دانشگاه علم و فرهنگ درباره نقش اقتصاد در گردشگری، گفت: گردشگری به عنوان صنعتی نوظهور، رشد قابل توجهی در جهان داشته است .بطوریکه امروزه کشورهایی در اقصی نقاط جهان درصد قابل توجهی از تولید ناخالص ملی (GDP) خود را به سهم گردشگری اختصاص داده اند.

 دکتر علی حسنی در ادامه افزود: در برخی کشورها از 7-8 تا 80 درصد GDP به گردشگری اختصاص پیدا کرده است در حالی که سهم ایران دراین میان اندک است و به 1درصد هم نمی‌رسد . کشور ما سرشار از منابع طبیعی، تمدنی، فرهنگی و دست ساز بشر است  که نشان میدهد ما بالقوه پتانسیل کشورهایی را داریم که درصد بالایی از GDP به گردشگری خود اختصاص داده اند.

وی تاکید کرد: امروز در جایگاه اصلی خودمان نیستیم و باتوجه به پتانسیل ها، ظرفیت ها و منابع از آنچه که مطلوب مان است، بسیار دور هستیم.

دکتر حسنی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش تعداد گردشگران ورودی به ایران ،وضعیت اشتغال تغییر میکند ،تصریح کرد:درصد افزایشی که مسئولان اعلام کرده اند، درست است، اما درصد افزایش نسبت به نرخ پایه است. ما یک نرخ پایه ضعیفی داشتیم بنابراین از مطلوبمان دورهستیم .البته با توجه به برخی امکانات مثل هتل،حمل و نقل ،فرودگاه ،پروازها و….. در جریان تحریم به شرایط بهتر از این رقم هم نمی‌رسیدیم و پاسخگو نبودیم. اما حواسمان به درصد های رشد باشد . در عین حال که نرخ رشد، نرخ مناسب و مطلوبی است عدد کمکی کل گردشگر ورودی نسبت به شرایط  ما درحال حاضرمطلوب نیست .

وی افزود: نکته دوم در ارتباط با بحث اشتغال به گردشگری صنعتی است که بیشترین تاثیرگذاری اقتصادی را می‌تواند در بخش های مختلف از جمله اشتغال ایجاد کند زیرا با بسیاری از صنایع دیگر در ارتباط است .با یک شوک در بحث گردشگری مطمئنا صنعت، کشاورزی، نساجی و …… نیز متحول می شود و در واقع گردشگری یک بخش پیشران و لوکومتیوی در بخش اقتصادی است. اگر این لوکومتیو حرکت کند، سایر بخش ها را هم به سمت جلو می‌کشد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در عین حال طبق پژوهش هایی که انجام داده ایم در بحث اشتغال اگر برنامه 1404درحوزه گردشگری محقق شده و 20 میلیون گردشگر وارد ایران شود در بازار فعلی ایران که درصد عدم بهره وری وجود دارد 3میلیون و 200هزار شغل ایجاد می‌کند و اگر عدم بهره وری را حساب کنید 2میلیون و 300هزار شغل ایجاد می گردد،که این موضوع به روشنی تاثیر گردشگری در اشتغال را نشان میدهد.

معاون پشتیبانی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به اینکه رسیدن به اهداف افق 1404 آمال و آرزوست ،گفت: از نظر زمان با افق 1404 فاصله زیادی نداریم.بسیاری از کشورها در فاصله 9 سال 10-15میلیون گردشگر رابه کشورشان اضافه کرده اند.ما هم دراین فاصله اگر هماهنگ حرکت کنیم، می توانیم 5 میلیون گردشگر ورودی را به 20 میلیون برسانیم ،که کار عظیمی است.

وی در ادامه افزود: در سند چشم اندازی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند و براساس آن دولت و مجمع تشخیص مصلحت برای برنامه ششم توسعه سیاست هایی را ترسیم کردند 2.5برابر شدن گردشگری بین المللی، یعنی150درصد افزایش دیده شده که اگر محقق شود آن 150درصد مابقی هم می‌تواند در برنامه هفتم اجرایی شود تا به 1404برسیم .

دکتر حسنی در خصوص اینکه منافع گردشگری اقتصادی باید به چه سمتی برود،گفت : منافع اقتصادی سمت و سو ندارد و عاید همه کشور می شود و همه بخش های کشور می توانند از این ناحیه هم در بحث تولید و هم در صادرات متحول شوند.

منافع اقتصادی گردشگری  سمت و سو ندارد و عاید همه کشور می شود و همه بخش های کشور می توانند از این ناحیه هم در بحث تولید و هم در صادرات متحول شوند.

وی افزود: در بحث تبیین و ترسیم ایران از نقطه نظر خارجی ها شاید نظرات پژوهشگر آمریکایی که مهمان دومین کنگره بین المللی وب پژوهی  بودند جالب باشد که نکات قابل توجهی در آن وجود داشت و می‌توان گفت گردشگران فرهنگی ،علمی و پژوهشی برای ما بسیار اهمیت دارند.

دکترحسنی خاطرنشان کرد: درهمین نقطه نظرات می‌بینیم که ما کلیه پارامترهای عمده غیراقتصادی را داریم که درواقع نمای ایران در خارج از کشور است که می‌تواند در بحث اقتصادی و اشتغال تحول ایجاد کند .همچنین از توزیع عادلانه درآمدی که گردشگری می‌تواند ایجاد کند نمیتوان گذشت.درواقع گردشگری از جمله کم نظیرترین صنایع از بابت صرف هزینه مستقیم گردشگر و رسیدن بی واسطه به تولید کنندگان است.

این استاد دانشگاه درباره اینکه آیا ورود گردشگر در کنار آثار مثبت ،آثار منفی هم دارد،افزود:  درحال حاضر همه معتقدند که گردشگری آثار زیست محیطی منفی ، تغییر سبک و الگویی زندگی را می‌تواند داشته باشد اما این مسئله برای همه کشورها وجود دارد. این کشور میزبان است که باید خودش را در مقابل بسیاری تهدیدات بیمه کند.اولا گردشگری اگر 80 درصد سودمندی دارد 20 درصد تهدید نیز دارد .اینگونه نیست که تهدیدات بر منافع ملی غلبه داشته باشد ،ثانیا این ما هستیم که هر مقدار فرهنگ بومی و سنتی قوی داشته باشیم مغلوب نخواهیم شد.ما باید در درون خودمان خود باور باشیم بدانیم فرهنگ و تمدن وهمچنین فرهنگ اسلامی و شیعی کهن ما در کشور هیچ وقت مغلوب نمی‌شود مگر  به مرحله‌ عدم خودباوری رسیده باشیم.

دکتر حسنی خاطرنشان کرد: ما بدون حضور گردشگر هم آلودگی زیست محیطی داریم، اگر هنوز هم پسابهای صنعتی به روخانه ها می‌ریزند و آلودگی خودروها را داریم، اگر گازهای سمی کارخانه‌ها آلودگی ایجاد می‌کند،چه اصراری است که مقصر اینها را آثار منفی ورود و حضور گردشگر بدانیم.این برنامه در دست ماست که چگونه گردشگر را هدایت کنیم.

معتقدیم؛ پژوهش های خاص و دانشجویان خاص که بار علمی بالا دارند میتوانند از مباحث علمی  مشکل گشایی کنند و به همین دلیل باید از منافع مالی آن بهره مند شوند. بنابراین امسال برای اولین بار در دفترچه آزمون‌ اعلام شد دانشجویان با رتبه بالای کنکور بدون تغییر میزان شهریه نسبت به سال گذشته ثبت نام می شوند و همچنین دانشجویان دکترا و ارشد رتبه های اول تا سوم و رتبه 1 تا 300 کنکور به صورت مجانی می توانند ثبت نام کنند.

وی افزود: در دانشگاه علم و فرهنگ دانشجویان در حال تدوین و بررسی پایان نامه‌ای هستند که به عنوان هدایت کننده و تعیین کننده مسیرهای گردشگری است. یعنی در هرشهر بخشی را مشخص می‌کنند که شامل بهترین ،کم هزینه ترین و پربازده ترین مسیر از نظر تعداد مناظر و جذابیت ها برای گردشگر باشد. این یعنی ما باید پایان نامه های کاربردی داشته باشیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: دانشکده گردشگری روی مسئله پایان نامه ها که از پروژه های تئوری و کتابخانه ای به سمت پژوهش های کاربردی برود بسیار حساسیت دارد.

وی با اشاره به حساسیت های دانشگاه علم و فرهنگ روی پایان نامه ها ،در خصوص بودجه های پژوهشی و کمک به دانشجویان گفت: دانشگاه علم و فرهنگ یک دانشگاه غیر دولتی است و اداره مالی دانشگاه متصل به شهریه دانشجویی است .اما در عین حال معتقدیم؛ پژوهش های خاص و دانشجویان خاص که بار علمی بالا دارند میتوانند از مباحث علمی  مشکل گشایی کنند و به همین دلیل باید از منافع مالی آن بهره مند شوند. بنابراین امسال برای اولین بار در دفترچه آزمون‌ اعلام شد دانشجویان با رتبه بالای کنکور بدون تغییر میزان شهریه نسبت به سال گذشته ثبت نام می شوند و همچنین دانشجویان دکترا و ارشد رتبه های اول تا سوم و رتبه 1 تا 300 کنکور به صورت مجانی می توانند ثبت نام کنند.شاید از این منظر هیچ دانشگاه غیر دولتی نتوانسته در این مسیر عرض اندام کند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه ، اعتبارات پژوهشی به طور خاص برای طرحهای کاربردی که مصوبه شورای پژوهشی و هیات رئیسه را داشته باشد، حمایت می شوند و در اقدامی دیگر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سایر سازمان های مرتبط با مسائل علمی مانند وزارت نفت،شرکت گاز و به تازگی بانکها حمایتهای خود را از  پژوهش های کاربردی ما اعلام کرده اند.

 

گفتگو: فرگل غفاری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا