یک استاد ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به جایگاه فعلی علم ریاضیات در کشور، گفت: شرایط فعلی کشور بهویژه عدم وجود شغل مناسب برای دانشآموختگان ریاضی سبب عدم توانایی لازم دانشآموزانی است که در سالهای اخیر برای تحصیل در رشته ریاضی وارد دانشگاهها میشوند.
دکتر مهرداد نامداری در گفتوگو با ایسنا،با بیان اینکه هرساله به پاس خدمات خیام در زمینه ریاضیات و نجوم و به پیشنهاد انجمن ریاضی ایران، زاد روز بزرگداشت این حکیم روز ملی ریاضیات نامگذاری شده است، اظهار کرد: هر ساله در بیشتر دانشگاهها، مدارس و خانههای ریاضی کشور برنامههای متنوعی به این مناسبت برگزار میشود.
وی افزود: ایران نیز یکی از کشورهایی است که بهطور سنتی، ریاضیات در آن از جایگاه بسیار خوبی برخوردار بوده و در واقع در این زمینه، در مقایسه با دیگر کشورها پیشرفتهای نسبتاً مطلوبی داشته است. بهطور مثال یکی از مسابقاتی که سابقهی بیش از پنجاه ساله در دنیا دارد، المپیاد جهانی ریاضی است که هر سال در یکی از کشورهای جهان برگزار میشود؛ کشور ما نیز از سال 1366 حضور در این مسابقات را آغاز کرد و همیشه در جایگاه بسیار خوبی (بین 10 کشور اول دنیا) قرار گرفته است.
این استاد ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: در سال 1998 که این مسابقه در آرژانتین برگزار شده بود، تیم المپیاد ریاضی ایران جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص داد؛ لازم است از طرف جامعهی ریاضی ایران از پروفسور کرمزاده چهرهی ماندگار ریاضی کشور که سرپرستی علمی تیم المپیاد ریاضی ایران را بیش از 15 سال به عهده داشته و نقش شایانی در این زمینه و همچنین عمومیکردن ریاضیات در کشور داشتهاند، قدردانی ویژه داشته باشم.
نامداری با اشاره به دیگر فعالیتها در زمینهی ریاضیات در کشور، عنوان کرد: ایجاد خانههای ریاضی در شهرستانهای کشور نیز کاری است که باید مدیون دکتر علی رجالی (استاد دانشگاه صنعتی اصفهان) باشیم. وی در واقع مبتکر و آغازگر این جریان در ایران و حتی در جهان بودهاند بهطوریکه در ایران بیش از 40 خانه ریاضی در شهرهای مختلف مخصوصاً مراکز استانها ایجاد شده است.
وی افزود: در حقیقت در خانههای ریاضی دانشآموزان علاقهمند را با ریاضیات بیشتر آشنا میکنند، آنها را برای تفکر خلاقانه در مسائل ریاضی آموزش میدهند و با برگزاری مسابقات برای دانشآموزان و همچنین برگزاری کلاسهای آموزشی خاص و سمینارهای متنوع علمی که هم معلمان و هم دانشآموزان در آنها شرکت میکنند نقش قابل توجهی در ارتقاء جایگاه ریاضیات کشور ایفا میکنند.
وی همچنین به ثبت انجمن ریاضی ایران در سال 1350 اشاره و خاطرنشان کرد: این انجمن در بین دیگر انجمنهای علمی کشور یکی از قدیمیترین انجمنها است که از برترین جایگاه علمی برخوردار است و در زمینه پیشبرد اهداف جامعه ریاضی کشور نقش بسیار پر رنگی ایفا میکند. در حال حاضر انجمن ریاضی ایران در جهان رتبهای بسیار مناسب و در ردیف کشورهایی مانند فنلاند، کره جنوبی و چین قرار دارد.
این استاد ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز جایگاه فعلی ریاضیات در ایران در مقایسه با جهان را جایگاهی مناسب عنوان و تصریح کرد: با اینکه این جایگاه رشد قابل توجهی داشته، ولی شرایط فعلی موجود در کشور بهویژه عدم وجود شغل مناسب برای دانشآموختگان ریاضی باعث شده که دانشآموزانی که در سالهای اخیر برای تحصیل در رشته ریاضی وارد دانشگاهها میشوند از توانایی لازم برخوردار نباشند، به همین دلیل در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، شاهد یک اُفت علمی نسبی در دانشجویان رشته ریاضی هستیم که بسیار ناراحتکننده است.
نامداری ادامه داد: البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که در ایجاد این اُفت علمی بیتأثیر نبودهاند، مثلاً در گذشته مدرسان دانشگاهها در امر آموزش جدیت بیشتری داشتند و با علاقه و شوق و ذوق بیشتری در کلاس درس حاضر میشدند ولی متأسفانه در سالهای اخیر با قوانین نسبتاً نادرست وزارت علوم، مدرسان دانشگاهها تشویق میشوند که فقط به کارهای پژوهشی بپردازند و برای ارتقاهای شغلی و تبدیل وضعیت استخدامی، اهمیت و وزن بیشتری برای پژوهش قائل هستند و امر آموزش تقریباً مورد غفلت واقع شده است.
وی گفت: مسئولان وزارت علوم باید حداقل در رشتههایی مانند ریاضی و برخی رشتههای نظری که برای فعالیتهای پژوهشی اصیل و با کیفیت در آنها، زمان بیشتر، آموزش بهتر و پختگی بیشتری لازم است، در قوانین موجود بازنگری جدی داشته باشند و در این خصوص از نظرات متخصصان و پیشکسوتان صاحبنظر استفاده کنند تا افراد مجبور نباشند در یک مدتزمان کوتاه به فعالیتهای زودبازده و با کیفیت علمی پایین بپردازند. به امید روزی که جایگاه ریاضیات ایران در دنیا موجب افتخار جامعه ریاضی کشور و همهی هموطنان ما باشد.
No tags for this post.