نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف مومیائی زن 4 هزار ساله در مصر

در پی اجرای کاوش ها و مطالعات باستان شناسی در کشور تاریخی مصر توسط تیمی بین المللی از باستان شناسان، یک مقبره تاریخی متعلق به سلسله میانی فراعنه مصر باستان کشف شد. این مقبره متعلق به یک زن بلندپایه بوده مطالعات انجام شده نشان می دهد که وی با نام ساچینی Sachiny شناخته می شده است.

 

در این کاوش ها ، تیم پژوهشگران موفق به شناسائی مومیائی این زن که در یک تابوت دو لایه که از جنس چوب سدر ساخته شده بود کشف شد. این مقبره در منطقه موسوم به مقبره نجیب زادگان قرار داشته و در غرب منطقه اسوان در جنوب کشور مصر واقع شده است.

سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده آلخاندرو خیمه نز باستان شناس مشهور اسپانیائی است. در این کاوش ها ، تیم پژوهشگران موفق به شناسائی مومیائی این زن که در یک تابوت دو لایه که از جنس چوب سدر ساخته شده بود کشف شد. این مقبره در منطقه موسوم به مقبره نجیب زادگان قرار داشته و در غرب منطقه اسوان در جنوب کشور مصر واقع شده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، سطح بیرونی تابوت فوق الذکر دارای کتیبه ای به خط هیروکلیف است که پژوهشگران با کمک مطالعه آن توانستند به هویت فرد مدفون در مقبره که در داخل تابوت مومیائی شده است ، پی ببرند.

به گفته آلخاندرو خیمه نز ، تابوت داخلی در شرایط خوبی باقی مانده و آسیب چندانی ندیده است. این موضوع به پژوهشگران اجازه انجام آزمایش ها مختلف و تخمین قدمت این مومیائی را داده که بر اساس آن مشخص شد این زن که ساچینی نام دارد در زمان سلسله دوازدهم که در فاصله سال ها 1938 تا 1755 پیش از میلاد  در مصر حکومت می کردند، زندگی کرده است.

شواهد و قرائن موجود در مقبره این زن نشان می دهد که وی احتمالا از افراد خانواده سلطنتی و از نزدیکان فرعون بوده است.

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل