نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اتحادیه اروپا بزرگترین گنبد تلسکوپی جهان را می سازد

بر اساس گزارش رسمی خبرگزاری ایتالیا – آنسا، یک شرکت ایتالیائی به عنوان شرکت سازنده گنبد تلسکوپی بسیار بزرگ اروپا با نام  European Extremely Large Telescope (E-ELT) شده است . ارزش این قرارداد 400 میلیون یورو اعلام شده است.

تلسکوپ بزرگ اتحادیه اروپا دارای قدرت لنزی بسیار زیادی بوده و سیزده برابر قوی ترین تلسکوپ فعلی جهان قدرت خواهد داشت. دانشمندان حوزه ستاره شناسی و نجوم پیش بینی می کنند با کمک این تلسکوپ ، کشفیات جدیدی در عرصه ستاره شناسی انجام شده و امکان بررسی و دریافت تصاویری با کیفیت و وضوح بیشتر از ستاره ها و سیارات سایر منظومه ها و کهکشان ها دریافت شود.

لازم به توضیح است که تیمی از دانشمندان اروپائی نسبت به مکان یابی و مطالعه بهترین موقعیت این گنبد تلسکوپی اقدام کرده و در نهایت قرار شد که این تسلکوپ در کوه های آند واقع در کشور شیلی در آمریکای جنوبی تاسیس شده و توسط رصد خانه جنوبی اروپا مدیریت و کنترل شود.  گفته می شود در صورت اتمام پروزه فوق الذکر، این تلسکوپ ، بزرگترین تلسکوپ مادون قرمز در سراسر جهان به شمار خواهد رفت.

عملیات ساخت این تلسکوپ توسط کنسرسیوم Ace و با مشارکت و همکاری شرکت های Astaldi, Cimolai و EIE اجرا خواهد شد. این قرار داد روز چهارشنبه در کشور آلمان و توسط تیم دی زیوو مدیر ارشد رصد خانه جنوبی اروپا و مدیران شرکت های فوق الذکر و با حضور استفانیا جیانینی وزیر آموزش ایتالیا به طور رسمی امضا شد.

بر اساس جزئیات اعلام شده این طرح ، تلسکوپ بزرگ اتحادیه اروپا دارای قدرت لنزی بسیار زیادی بوده و سیزده برابر قوی ترین تلسکوپ فعلی جهان قدرت خواهد داشت. دانشمندان حوزه ستاره شناسی و نجوم پیش بینی می کنند با کمک این تلسکوپ ، کشفیات جدیدی در عرصه ستاره شناسی انجام شده و امکان بررسی و دریافت تصاویری با کیفیت و وضوح بیشتر از ستاره ها و سیارات سایر منظومه ها و کهکشان ها دریافت شود.

یکی از مهمترین اهداف مورد نظر رصد خانه جنوبی اروپا از ساخت این تلسکوپ، مطالعه نخستین کهکشان ساخته شده در دنیا، سیاه چاله های عظیم و شناسائی بخش تاریک جهان هستی است.

گفتنی است کنسرسیوم برنده این قرارداد که عملیات ساخت  گنبد تلسکوپی بسیار بزرگ اروپا را بر عهده دارد در پانزده سال گذشته قراردادهایی به ارزش 800 میلیون دلار را متعهد شده و سازه های مختلفی در عرصه ستاره شناسی و نجوم را پیاده و اجرا کرده است.

منبع: ansa

ترجمه:احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل