نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رصد شدن حفره ای بزرگ در جو خورشید

فضاپیمای SDO (رصدخانه دینامیک خورشیدی) سازمان ناسا برای نظارت و مطالعه آب و هوای فضا و بررسی تغییرات بادهای خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرد. بادهای خورشیدی که از سوی این ستاره به تمامی جهات فضا ساطع می شوند و گاهی اوقات دارای میدان مغناطیسی ویژه ای هستند که می تواند سیستم های ارتباطی و یا عملکرد ماهواره های موجود در نزدیکی زمین را مختل سازند.

اطلاعات دانشمندان درباره گودال های هاله ای خورشید بسیار کم است و حتی آنها هنوز درباره نحوه شکل گیری آنها اطلاعاتی وجود ندارد.

در ابتدای ماه جاری، ناسا موفق به کشف گودال هاله ای بسیار بزرگ بر روی بدنه خورشید شد و این تصاویر را در طول دوره زمانی دو روزه (17 تا 19 ماه می) از این سوراخ به ثبت رساند. لازم است بدانید که گودال های هاله ای مکان هایی هستند که در آنها هاله خورشید (جو خورشید) نسبت به سایر نقاط چگالی و دمای کمتری دارد.

این مناطق می توانند بادهای خورشیدی را سریع تر از سایر مناطق از خود عبور داده و ارسال کنند. این گودال ها در نور مرئی دیده نمی شوند اما می توان با کمک نور ماورا بنفش آنها را شناسایی کرد. به این ترتیب چنانچه در تصویر مشاهده می کنید، محققان برای قابل مشاهده بودن گودال یاد شده در عکس از نور ماورا بنفش استفاده کرده اند.

اطلاعات دانشمندان درباره گودال های هاله ای خورشید بسیار کم است و حتی آنها هنوز درباره نحوه شکل گیری آنها اطلاعاتی وجود ندارد. این گودال ها نادر نیستند اما کشف و مشاهده یکی از آنها برای محققان جذابیت و اهمیت بسیار زیادی دارد.

منبع: popsci

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل