نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت روبات هایی که درد را حس می کنند

یکی از مولفه های اصلی حسی موجود در انسان ها و جانوران درد است. درد را در واقع می توان پاسخی مناسب برای جلوگیری از آسیب های بزرگ تر و یا حتی نجات زندگی دانست. به تازگی گروهی از دانشمندان آلمانی در همین راستا نیز به دنبال ساخت روباتی هستند که بتواند درد را حس و شناسایی کرده و یا پاسخ های مناسبی به آن بدهد. روبات های این چنینی با استفاده از مکانیزم یاد شده می توانند از هر چیزی که به آنها آسیب می زند دوری کنند و به این ترتیب طول عمر خود را افزایش دهند و از ایجاد هزینه های تعمیر هنگفت پیش گیری کنند.

این دانشمندان برای ساخت این روبات از بافت های عصبی روباتیک خاصی استفاده کردند که از ساختار پوست انسان الهام گرفته شده بود. سیستم عصبی روباتیک درد را به سه بخش خفیف، متوسط (مانند برخوردهای نسبتا قوی) و قوی (هرچیزی که بتواند به ماشین آسیب برساند) طبقه بندی می کند و روبات یاد شده به هر یک از این نوع درد ها پاسخ مناسب و مخصوص به آن را می دهد.

یوهانس کوهن به همراه سمی هدادین از دانشگاه لیزبرگ هفته گذشته نتایج اولیه کار خود را در کنفرانس بین المللی رباتیک و اتوماسیون سوئد ارائه کردند. این دانشمندان برای ساخت این روبات از بافت های عصبی روباتیک خاصی استفاده کردند که از ساختار پوست انسان الهام گرفته شده بود. سیستم عصبی روباتیک درد را به سه بخش خفیف، متوسط (مانند برخوردهای نسبتا قوی) و قوی (هرچیزی که بتواند به ماشین آسیب برساند) طبقه بندی می کند و روبات یاد شده به هر یک از این نوع درد ها پاسخ مناسب و مخصوص به آن را می دهد.

بر اساس اظهارات این محققان در طبقه بندی خفیف درد، برخوردهای روبات می تواند به آن آسیب رسانده و یا آن از انجام وظیفه اش باز دارد. روبات یاد شده در این هنگام احساس ناآرامی کرده و به آرامی شروع به عقب رفتن می کند تا برخورد یاد شده از بین برود. برخورد های شدید در طبقه بندی درد متوسط قرار می گیرند. روباتی که این نوع درد را احساس کند به سرعت واکنش نشان می دهد و تا زمانی که مانع از بین نرود به تلاش ادامه می دهد. طبقه درد قوی در واقع تمامی برخورد هایی که موجب آسیب به روبات می شود و یا روبات یاد شده برای رهایی از آن به کمک نیازمند خواهد بود را در خود جای می دهد.

این پژوهش علاوه بر این که می تواند منجر به ساخت روبات هایی با شباهت رفتاری به انسان شود می تواند برای دیگر ماشین ها نیز مفید واقع شود. برای مثال، توانایی احساس درد می تواند ماشین های مورد استفاده در کارخانه ها را در برابر ایجاد خسارات سنگین محافظت کند.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل