نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان سرطان با کمک پیوند مغز استخوان

یکی از دشواری های انجام عمل پیوند مغز استخوان این است که به هیچ عنوان مرجع واحدی برای میزان پیوند وجود ندارد و دانشمندان باید برای دستیابی به اندازه دقیق پیوند استخوان، مشقات فراوانی را تجربه کنند. با این حال گروهی از دانشمندان به تازگی توانسته اند تا به اطلاعات جدیدی در این زمینه دست پیدا کنند که موجب می شود تا بتوان از پیوند مغز استخوان برای درمان بیماری هایی مانند سرطان و همچنین بیماری های خونی استفاده کرد.

می توان با کنترل میزان دوز پیوند مغز استخوان موجب شد تا HSC در بدن بیمارانی که به امراضی مانند سرطان و یا مشکلات حاد خونی دچار هستند به نحوی عمل کند که تعادل مابین سلول های B و سلول های T در بدن بیمار برقرار شود.

این تیم تحقیقاتی توانستند تا دریابند که رفتار نوع خاصی از سلول های بنیادی با نام HSC به واسطه میزان انجام پیوند استخوان دستخوش تغییرات می شود. به این ترتیب آنها با بررسی نوع تغییرات رفتاری این سلول های بنیادی به سراغ ارزیابی تبعات حاصله از تغییر دوز در بدن افراد بیمار رفتند.

این افراد برای اثبات تئوری مطرح شده به سراغ انجام تست هایی در محیط آزمایشگاهی رفته و با انجام آزمایش های متعدد بر روی موش ها دریافتند که می توان با کنترل میزان دوز پیوند مغز استخوان موجب شد تا HSC در بدن بیمارانی که به امراضی مانند سرطان و یا مشکلات حاد خونی دچار هستند به نحوی عمل کند که تعادل مابین سلول های B و سلول های T در بدن بیمار برقرار شود. به این ترتیب می توان بیماری های یاد شده را به خوبی کنترل و یا حتی درمان نمود. شایان ذکر است که نتایج تحقیقات این دانشمندان در نشریه بین المللی Cell reports منتشر شده است.

منبع: eurekalert

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل