نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارزیابی مواد شیمیایی بدن با حسگر تعریق

به تازگی گروهی از دانشمندان از دانشگاه سن دیگو در ایالت کالیفرنیای آمریکا موفق به ساخت دستگاهی انعطاف پذیر و ظریف شده اند که می تواند برای ردیابی تعریق بدن انسان مستقیما به استخوان جناغ سینه فرد متصل شود.

Chem-Phys، نخستین دستگاهی است که به طور همزمان می تواند اطلاعات مربوط به ضربان قلب و تعریق را از افراد مورد آزمایش جمع آوری کند

این دستگاه که با نام Chem-Phys خوانده می شود به منظور دریابی اطلاعات مربوط به ضربان قلب و مواد شیمیایی موجود در عرق بدن فرد استفاده کننده ساخته شده است. سازه یاد شده در واقع از سه حسگر قرار گرفته بر روی یک ورقه از جنس پلی استر با ضخامت دو اینچ تشکیل شده است. هر کدام از این حسگرها مسئولیت انجام کار خاصی را برعهده دارند و برای مثال می توانند به اندازه گیری میزان اسید لاکتیک پرداخته و نیز ضربان قلب را اندازه گیری کنند. علاوه بر این نیز این دستگاه ردیاب با استفاده از یک چیپ بلوتوث اطلاعات را برای رایانه شخصی کاربر ارسال می کند.

 محققان در این باره بیان کرده اند که Chem-Phys، نخستین دستگاهی است که به طور همزمان می تواند اطلاعات مربوط به ضربان قلب و تعریق را از افراد مورد آزمایش جمع آوری کند. با این حال این دستگاه را نمی توان به عنوان اولین ردیاب میزان تعریق انسان معرفی کرد. برای مثال، علی جاوه ای از دانشگاه برکلی کالیفرنیا در ماه ژانویه سال جاری میلادی موفق به ساخت دستگاه انعطاف پذیر کوچکی شده بود که با استفاده از حسگری پلاستیکی می توانست میزان گلوکوز، اسید لاکتیک، پتاسیوم، سدیم و دمای بدن فرد را ردیابی کند.

با توجه به این امر که دستگاه یاد شده هنوز تا تکمیل شدن راه بسیار زیادی را در پیش دارد و به این زودی شاهد ورود آنها به بازار مصرف نخواهیم بود. با این حال با توجه به تحولات مهم ایجاد شده در زمینه فناوری های پوشیدنی می توان آینده بسیار روشن تری را برای محصولات این فناوری انتظار داشت.

منبع: engadget

 ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل